درمان ریشه دندان یکی از خدمات بسیار مهم دندانپزشکی و اقدامات اولیه پیش از ارتودنسی و ایمپلنت به شمار می ‌آید. درمان های مختلف ریشه به دلیل حفظ دندان و افزایش طول عمر آن اهمیت بسیار زیادی داشته و یکی از مهمترین گرایشات تخصص دندانپزشکی عمومی به شمار می آید. به منظور آشنایی بیشتر با انواع درمان های ریشه با ما همراه باشید.

درمان ریشه چیست؟

درمان ریشه دندان یکی از اقدامات بسیار مهم به منظور افزایش طول عمر دندان و پیشگیری از مرگ دندان است. شکل کلی انواع مختلف درمان‌ های ریشه پیش درآمد بسیاری از اقدامات دیگر دندانپزشکی بوده و یکی از مهمترین مراحل ترمیم، بهبود و بازسازی مجدد دندان به شمار می ‌آید. انواع مختلف روش های درمان عفونت ریشه دندان عبارتند از:

  • عصب کشی و یا اندودانتیکس
  • عصب کشی مجدد و یا ری اندو
  • جراحی اپیکو

درمان ریشه دندان

اهمیت درمان عفونت ریشه دندان چیست؟

ریشه دندان به دلیل جای دادن عصب های دندانی و عروق خونی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. عصب های دندانی همراه با عروق خونی از مرکز ریشه دندان عبور نموده و به جایگاه های اصلی خود در گره های اعصاب ۱۲ گانه مغزی خواهند رسید.

پوسیدگی های عمیق درمان نشده، گسترش عفونت در ریشه ، ضربه های شدید به دندان و ترک های دندانی منجر به ایجاد آسیب در ریشه و دردناک شدن عصب های دندانی خواهد شد.

عصب کشی و یا اندودانتیکس چیست؟

در این نوع از درمان ریشه دندان عفونی پس از دریافت بی حسی، پوسیدگی های تاج دندان توسط فرزهای مخصوص دندانپزشکی برداشته شده و پس از تخمین طول کانال توسط متخصص دکتر درمان ریشه، پوسیدگی های گسترش یافته به کانال های ریشه، توسط ابزار ویژه ‌ای پاکسازی می شود. در مرحله آخر کانال های تخلیه شده توسط مواد ویژه دندانپزشکی پر شده و پانسمان موقت و یا دائم بسته به نظر دندانپزشک در سطح دندان قرار خواهد گرفت.

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت
عصب کشی دندان

عصب کشی مجدد و یا ری اندو چیست؟

همانطور که از نام آن مشخص است عصب کشی مجدد به درمان دوباره ریشه دندان گفته می شود که نسبتا دردناک بوده و در بیشتر موارد به دلیل عدم تخلیه مناسب کانال های دندان و یا گسترش مجدد عفونت در ریشه دندان ایجاد خواهد شد. این نوع از درمان ریشه دندان معمولا بسته شکل ری اندو، درمان پوست کور و درمان پست فایبر انجام خواهد شد.

درمان ریشه دندان

-درمان ری اندو

این روش درمانی در موارد ساده ‌تر انجام شده و در برخی شرایط احتیاج به جراحی اپیکو خواهد داشت. در این روش از درمان مجددا کانال های ریشه دندان تخلیه شده و فرایند پانسمان انجام خواهد شد.

-درمان پست کور

این روش درمانی در موارد مورد استفاده قرار خواهد گرفت که ۵۰ درصد از بافت دندان به دلیل پوسیدگی وسیع آسیب دیده و یا در درمان های اولیه خارج شده است. این روش از درمان ریشه با تخلیه مجدد عصب آغاز شده، پس از قالب گیری و ارسال به لابراتوار خاتمه خواهد یافت. تکه فلزی ساخته شده تحت عنوان پست توسط لابراتوار جایگزین ریشه و بخشی از تاج تخریب شده دندان شده و قسمت های دیگر تاج توسط روکش و یا همان پروتز ثابت پوشش دهی خواهد شد.

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت
کاشت دندان به چند روش ممکن است؟

-جراحی اپیکو چیست؟

جراحی اپیکو و یا اصطلاحا آپیکو سرجری یکی دیگر از انواع درمان ریشه دندان است. این درمان معمولا در مواقعی که عفونت انباشته شده در کانال ریشه بسیار گسترده بوده و امکان خارج سازی آن وجود نداشته باشد انجام خواهد شد. در این روش درمانی پس از دریافت بی حسی توسط بیمار شکاف بسیار کوچکی در سطح لثه ایجاد شده و بخشی از بافت انتهایی ریشه و کیست عفونی از ریشه خارج خواهد شد.

درمان ریشه دندان

اقدامات پس از درمان ریشه دندان چیست؟

متاسفانه درمان‌ های مختلف ریشه دندان از جمله درمان های دردناک در مجموعه خدمات دندانپزشکی بوده و احتیاج به مراقبت های ثانویه اصولی خواهد داشت. قطع عروق ریشه دندان هنگام برداشتن عفونت ها و پوسیدگی های گسترش یافته به ریشه از دلایل اصلی ایجاد درد پس از عصب کشی و سایر درمان های ریشه دندان بوده و احتیاج به مصرف مسکن های غیر استروئیدی از جمله ژلوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن خواهد داشت.

کنترل رژیم غذایی و مصرف مایعات تا ۳ روز پس از درمان های مختلف ریشه از مهمترین اقدامات ثانویه در خصوص کاهش درد و بهبود فرایند درمان بوده و از توصیه های بسیار مهم دندانپزشک متخصص ریشه به شمار می ‌آید.

قیمت درمان ریشه دندان

بسته به نوع ناهنجاری و میزان عفونت در ریشه و دندان هر فرد و تعداد کانال ها برای عصب کشی، هزینه و قیمت درمان ریشه درمان متفاوت خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است که متخصصین مجرب سیمادنت کلینیک از مرغوب ترین مواد برای درمان های دهان و دندانی مراجعه کنندگان گرامی استفاده می نمایند و می توانید در خصوص کیفیت درمان اطمینان خاطر داشته باشید.

شما می توانید برای اطلاع از هزینه های دندانپزشکی به صفحه مربوطه مراجعه نمایید و یا برای دریافت پاسخ در خصوص سوالات مربوط به ناهنجاری های دهان و دندان با متخصصین ما از طریق صفحه پرسش و پاسخ در ارتبط باشید.

کلینیک دندانپزشکی سیمادنت
دریافت نوبت معاینه