لمینت و کاشت ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری به دلیل تاثیرات منفی نیکوتین موجود در آن باعث پیوند ناموفق پایه ایمپلنت با بافت استخوان فک شده و بر اساس تحقیقات انجام گرفته مصرف این ماده مخرب ممکن است درصد موفقیت آمیز بودن این عمل را بسیار پایین آورد. در این بخش قصد داریم تا اطلاعاتی را راجع به آیا می توان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟ همراه ما باشید.

آیا می توان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟

منظور از ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت دندان از جمله روش های درمانی است که به منظور پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته از آن استفاده میشود. در حقیقت در این شیوه از یک پایه ثابت به نام فیکسچر به عنوان ریشه مصنوعی پروتز دندان استفاده می شود که بعد از پیوند با بافت استخوان فک دهان فرد، تاج یا همان پروتز را بر روی آن نصب می کنند. این شیوه درمانی در صورت مراقبت صحیح و اصولی از ماندگاری و طول عمر بالایی برخوردار بوده و باعث زیبایی چهره فرد و اصلاح طرح لبخند او می گردد.

آیا می توان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟

تاثیر سیگار کشیدن بر روی ایمپلنت دندان

یکی از عادت متداول خصوصا در بین جامعه مردان سرزمین ما، سیگار کشیدن است که این موضوع اثرات منفی و مخربی را بر روی دهان و دندان های آنان نیز خواهد گذاشت. در حقیقت افراد سیگاری به بهداشت دهان و دندان های خود اهمین زیادی نمیدهند و از همین رو در طول زندگی خود به طور مداوم با مشکلات مختلفی نظیر پوسیدگی دندانها، لک و زرد شدن آن ها، پریودنتال، ریزش استخوان، ریزش بافت،بیماریهای مربوط به لثه ها و … دست و پنجه نرم میکنند. همچنین وجود ماده ای به نام نیکوتین در تنباکوی سیگار باعث خواهد شد که به هنگام سیگار کشیدن این ماده بر روی نحوه جوش و پیوند خوردن ایمپلنت با استخوان فک دهان فرد نیز تاثیرمنفی گذاشته و باعث بروزی بیماری هایی نظیر التهاب لثه و عفونت های قارچی یا باکتریایی در ناحیه اطراف ایمپلنت خواهد شد.

آیا می توان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟

از دیگر تاثیرات منفی و خطرات سیگار کشیدن بر روی کاشت ایمپلنت و فک فرد میتوان به درجه حرارت بالای آن اشاره کرد. سیگار کشیدن سرعت خونرسانی به لثه و استخوان فک را کاهش داده و این موضوع نیز تا حدود ۵% موفقیت ایمپلنت را کاهش خواهد داد. از سویی دیگر سیگار کشیدن بعد از جراحی ایمپلنت دندان باعث عدم بهبودی زخم محل جراحی و ایجاد عارضه ای به نام حفره خشک میگردد و این موضوع یک تهدید جدی برای افراد سیگاری است.

نحوه موفقیت آمیز بودن عمل ایمپلنت دندان برای افراد سیگاری

چنانچه افراد سیگاری به زیبایی چهره و سلامت دندان های خود اهمیت میدهند و قصد دارند تا به هر شکلی برای کاشت موفقیت آمیز ایمپلنت با توجه به هزینه بالای آن اقدام کنند؛ باید همواره نکات و توصیه های زیر را قبل و بعد از انجام ایمپلنت مد نظر خود داشته باشند :

آیا می توان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟

– ترک دائمی و یا قطع موقت سیگار کشیدن از یک یا دو هفته قبل از جراحی کاشت ایمپلنت و تا زمان بهبود و ترمیم کامل محل جراحی
– تغییر عادت و سبک زندگی و همچنین تغییر رژیم غذایی
– رسیدگی دائمی به بهداشت و سلامت دهان و دندان های خود
– کاهش عادات سیگار کشیدن به حداقل میزان خود
– مراجعه منظم برای چک آپ در طی دوره های 6 ماهه به نزد دندانپزشک
– و ..

دلیل خودداری دندانپزشکان از کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری

همانطور که اشاره شد؛ کشیدن سیگار اثرات مخرب و منفی بسیاری بر روی سلامتی دهان و دندان های فرد دارد و این اثرات به هنگام کاشت ایمپلنت دندان خود را به شکلی دیگر نمایش میدهند. از همین رو بسیاری از دندانپزشکان به دلیل عدم دستیابی به نتیجه مطلوب و اثر بخش در کاشت ایمپلنت برای افراد سیگاری با درخواست آنها برای انجام این کار موافقت نمی کنند و در چنین شرایطی فرد مجبور است تا به نزد چند دندانپزشک مراجعه نمایند. در حقیقت مصرف مداوم سیگار باعث می شود که لثه ها و بافت استخوان فک از تراکم و قدرت کافی برای کاشت ایمپلنت دندان برخوردار نباشد و پایه ایمپلنت به طور مستحکم با استخوان فک او جوش نخورد. هرچند در افراد عادی می توان برای رفع این مشکل یا عمل پیوند استخوان اقدام کرد و نتیجه ای اثر بخش گرفت اما در افراد سیگاری انجام این عمل با مشکلات زیادی نظیر کند بودن روند بهبود و عفونت مجدد در این ناحیه روبه رو خواهد شد. بنابراین مصرف سیگار باعث رشد ناکافی استخوان فک و عدم جوش خوردن پایه با آن شده و در نتیجه فرایند و پروسه درمانی او بسیار طول خواهید کشید.

چه مدت پس از انجام پیوند استخوان می توان سیگار کشید؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که بهتر است افراد سیگاری قبل از هر گونه اقدامی برای کاشت ایمپلنت دندان های خود برای ترک دائمی آن تصمیم بگیرند و سیگار کشیدن را از دو هفته قبل از انجام عمل جراحی کنار بگذارند. در غیر این صورت افراد سیگاری لازم است که از دو هفته قبل و دو هفته بعد از جراحی مربوط به پیوند استخوان و کاشت ایمپلنت از کشیدن سیگار پرهیز و خودداری کنند. هر چند که با توجه به وضعیت سلامت ساختار دندان، لثه، استخوان فک فرد باز هم احتمال افزایش خطر پیوند نخوردن و عدم موفقیت جراحی لیفت سینوس وجود دارد.

در مقاله با با مبحث آیا می توان برای افراد سیگاری ایمپلنت انجام داد؟ آشنا شدید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ایمپلنت و لمینت با کارشناسان ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید.