دلایل زرد شدن دندان ها

همیشه داشتن دندان هایی سفید و براق جزء ملاک های زیبایی  و اصلاح طرح لبخند محسوب می شود و به راستی سفیدی دندان ها، اعتماد به نفس آدمی را دوچندان می کند.

همه افراد در ابتدا دندان های سفیدی دارند اما این دندان ها رفته رفته ممکن است زرد و کدر شوند. زردی دندان ها به دلیل نشستن مواد رنگی بر روی دندان ها ایجاد می شود. در این مقاله به مبحث علت زرد شدن دندان ها  می پردازیم

مینای دندان به تنهایی رنگ سفیدی دارد اما به دلایل مختلفی، رنگ سفید آن تحت تاثیر قرار می گیرد و لایه ای زرد رنگ روی آن پدید می آید که در کل باعث زرد شدن دندان ها می شود.

اگر شما هم دندانی دارید که به تازگی زرد یا کدر شده است، در ادامه با دلایلی که ممکن است آن را ایجاد کند، آشنا شوید.

عوامل تاثیر گذار بر زردی دندان

مواد خوراکی رنگدانه دار

یکی از عمده ترین دلایل زردی دندان ها، استفاده بیش از حد از مواد خوراکی رنگدانه دار است. نوشابه، چای، قهوه، آبمیوه های غیر طبیعی و اسانس دار، باعث زردی دندان ها می شود.

به طور کلی هر ماده غذایی که باعث ایجاد لک روی لباس شود، می تواند به مرور زمان، روی دندان ها نیز اثر بگذارد و لک زرد بر جای بگذارد.

اگر شما هم طرفدار این مواد رنگی هستید، می توانید بعد از نوشیدن و خوردن هر کدام از آن ها، مسواک بزنید تا زردی دندان ها ماندگار نشود.

مصرف دخانیات عامل زردی دندان

سیگار و دیگر دخانیات می تواند باعث زردی دندان ها و سطح زبان شود. زردی ایجاد شده از سیگار به مرور زمان پایدار می شود و برای رفع آن باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

استفاده از برخی از دهانشویه ها

دهانشویه هایی که حاوی کلرهگزیدین و ستیل پیریدینیوم کلراید هستند، باعث زردی دندان ها می شوند. مصرف برخی داروها نیز ممکن است منجر به زردی دندان ها شود.

داروهایی نظیر تتراسایکلین و دوکسی سایکلین و برخی از آنتی هیستامین ها روی رنگ دندان ها تاثیر گذارند.

افزایش سن

عامل دیگری که باعث زرد شدن دندان ها می شود، افزایش سن است. با گذشت زمان از مینای دندان کاسته می شود و بخش دنتین یا عاج دندان که رنگ زردی دارد، نمایان تر می شود.

ژنتیک

برخی افراد به صورت مادرزاد دارای دندان های زرد رنگی هستند. این افراد تنها می توانند از روش هایی همچون بلچینگ و لمینت دندان برای سفید کردن دندان های خود استفاده کنند.

روش های سفید کردن دندان ها

افرادی که دندان های زردی دارند باید با روش های خانگی و در صورت نیاز روش های پزشکی، اقدام به سفید کردن دندان های خود کنند. استفاده از سفید کننده های دندان می تواند تاثیر زیادی در رفع زردی دندان ها داشته باشد اما به خاطر داشته باشید که این روش تنها با تجویز دندانپزشک زیبایی مناسب است چرا که بسیاری از سفید کننده ها نه تنها باعث سفیدی دندان ها نمی شوند، بلکه اثرات مخرب روی مینای دندان دارند و پوسیدگی زودهنگام را شامل می شوند.

روکش کردن  یا لمینت دندان ها راهی ساده برای سفید کردن دندان ها است.

به ویژه در افرادی که تمایل زیادی به خوردن نوشیدنی های کافئین دار دارند، روکش کردن دندان ها راه حلی همیشگی برای درمان محسوب می شود.

لمینت دندان که در دو نوع کامپوزیتی و سرامیکی انجام می شود، یکی از راه های بسیار خوب برای سفید کردن و درخشان شدن دندان ها خواهد بود.

لمینت سرامیکی دچار تغییر رنگ نمی شود اما ونیر کامپوزیت ممکن است بعد از چند سال مجددا تغییر رنگ داشته باشد از این رو اگر قصد سفید کردن دائمی دندان هایتان را دارید، بهتر است از لمینت سرامیکی استفاده کنید.

بلچینگ دندان روش دیگری است که می توانید با کمک آن برای مدت ها از شر لک های زرد خلاص شوید.

این روش که در مطب دندانپزشک انجام می شود، شامل ماده ای است که بر پایه پراکسید هیدروژن ساخته شده است و بر روی مینای دندان قرار می گیرد تا به قسمت مینای دندان نفوذ کند و رنگ آن را تغییر دهد.

با انجام بلچینگ یک تا سه درجه می توانید رنگ دندان هایتان را سفید کنید. میزان سفیدی دندان ها بستگی به جنس دندان های شما دارد. این روش یک روش دائمی نیست و باید هر چند ماه یکبار تکرار شود اما روشی بدون عارضه و درد است.

دلایل بد رنگی و زردی دندان ها