ایمپلنت کامل فک بالا و پایین از جمله روش های درمانی برای کسانی است که می خواهند به صورت کامل دندان های خود را جایگزین نمایند. در این روش درمانی، دندان ها باید هم در فک بالا و هم در فک پایین جایگزین شده، پایه های ایمپلنت روی موقعیت های خاص کاشته و سپس دندان های مصنوعی قالب گیری و روی آن قرار داده شود. این روند درمانی ممکن است به خاطر بررسی وضعیت دندان ها، لثه ها و استخوان ها توسط دندانپزشک و همچنین ساخت دندان مصنوعی در لابراتوار زمان بیشتری برای انجام کامل درمان بطلبد.

ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت یک روش جراحی برای درمان و جایگزینی دندان های از دست رفته است که در این روش ریشه دندان با پایه های فلزی و پیچ مانند در ابتدا جایگزین شده و سپس دندان های مصنوعی روی این پایه ها قرار می گیرند که دندان های آسیب دیده یا از دست رفته در این حالت جایگزین می شود.

افرادی که دندان های خود را از دست داده اند می توانند با این روش مانند دندان های واقعی کاشت دندان انجام داده و از فقدان دندان ها خلاص شوند. جراحی ایمپلنت دندان می تواند جایگزین مناسبی برای دندان مصنوعی یا بریج باشد که برای افراد به خوبی انجام نمی شود.

نحوه انجام عمل جراحی ایمپلنت دندان به نوع کاشت و وضعیت استخوان فک شما بستگی دارد. جراحی ایمپلنت دندان می تواند در چندین روش انجام شود. مهمترین مزیت ایمپلنت پشتیبانی کامل از دندان های جدید شما است، در واقع فرایندی که نیاز به بهبود استخوان در اطراف ایمپلنت دارد. همچنین ذکر این نکته ضروری است که از آنجا که این ترمیم استخوان به زمان نیاز دارد، فرایند آن می تواند ماه ها طول بکشد.

همچنین بخوانید: کاشت و ایمپلنت دندان طبیعی با پایه ایمپلنت

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

ایمپلنت فک بالا

در رابطه با ایمپلنت کامل فک بالا و پایین می توان گفت که در ایمپلنت فک بالا، از آنجایی که دندان های بالایی بیشترین تاثیر در زیبایی دندان ها را دارند، تقاضای بیشتری دارد.

در ایمپلنت فک بالا به علت آنکه ساختار استخوان فک می تواند در فرم چهره فرد تاثیرگذار باشد، باید پس از کشیدن دندان ها، نحوه کاشت ایمپلنت و موقعیت ایمپلنت ها به خوبی توسط متخصص رعایت شود. در کاشت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین در قسمت بالایی، لازم است تراکم و ارتفاع کافی در استخوان ها برای کاشت ایمپلنت وجود داشته باشد.

روند انجام ایمپلنت کامل فک بالا و پایین در قسمت بالا به این صورت انجام می شود که ابتدا دندان های بیمار کشیده شده و جای خالی آن تمیز می گردد. بعد از یک دوره بهبودی لازم است بلافاصله پایه های ایمپلنت کاشته شده و قالبی از ایمپلنت روی بافت های اطراف برای دندان ها گرفته شود. سپس با کاشت پایه ها در فک بالا و پایین، دندان های مصنوعی در آزمایشگاه ساخته می شود و این تاج ها توسط متخصص بر روی دندان ها سوار خواهند شد.

ایمپلنت فک پایین

در مورد ایمپلنت فک بالا و پایین در قسمت پایین باید گفت روند جایگزینی دندان در این قسمت از دندان ها توسط ایمپلنت می تواند راحت تر باشد. در ایمپلنت کامل فک بالا و پایین در قسمت پایین می توان تقریبا تمام دندان ها را با روش بارگذاری تاج فوری جایگزین نمود.

در این روش پایه های ایمپلنت در قسمت جلویی فک کاشته شده زیرا تراکم عصبی در این قسمت ها کمتر است و سپس دندان ها به همان روش ایمپلنت فک بالا جایگزین می شوند. در صورتی که فرد از تراکم استخوانی خوبی برخوردار نباشد، لازم است عمل جراحی ترمیمی انجام شده و پیوند استخوان و بافت نرم قبل از انجام ایمپلنت فک بالا و پایین انجام شود.

همچنین بخوانید: ارتودنسی فک بالا

نکات لازم در مورد ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

از جمله نکاتی که لازم است در مورد این نوع جراحی باید گفت لازم است به نکات زیر اشاره کرد:

  • ساختار فک بالا و پایین با یکدیگر متفاوت هستند و برای انجام ایمپلنت نیاز است تا متخصص دقت کافی را به صورت مجزا برای بررسی استخوان فک بالا و پایین داشته باشد.
  • این روش برای کسانی پیشنهاد می شود که تراکم استخوانی خوبی داشته و همچنین نیاز است تا دندان های آنها به صورت کامل برداشته شود و دندان های دیگری جایگزین آن گردد.
  • جداسازی دندان ها تحت بی حسی انجام شده و مراحل بعدی ممکن است با توجه به وضعیت دندان های شما، پیوند پایه ها با استخوان و… مدت ها طول بکشد.
  • مراحل اولیه تشخیص و بررسی و همچنین ساخت دندان ها ممکن است مدت ها زمان داشته باشد که باید با اسکن CT و اشعه ایکس و … بررسی شود.
ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

انجام ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

امروزه دو روش درمانی دندانپزشکی یعنی ارتودنسی برای یکپارچه و زیبا کردن ساختار دندان ها که معمولا در دوره نوجوانی انجام می شود، و ایمپلنت برای جایگزینی دندان های از دست رفته که معمولا بیشتر در دوره میانسالی انجام می شود، از پرمتقاضی ترین روش های درمان دندانپزشک ها است.

انجام ایمپلنت کامل فک بالا و پایین نیازمند دقت و مهارت خوبی از جانب متخصص ایمپلنت است تا رویه درمان به سادگی و متناسب با وضعیت لثه ها، استخوان ها و دندان ها انجام شود. شما می توانید برای انجام ایمپلنت کامل فک بالا و پایین خود، با توجه به روند درمانی و نکاتی که در قسمت بالا ذکر کردیم، روند درمان را شروع کنید. برای دریافت نوبت آنلاین می توانید از طریق صفحه مربوطه اقدام نمایید.

ایمپلنت کامل فک بالا و پایین

همچنین بخوانید: مهمترین شرایط ایمپلنت دندان