یکی از مهمترین عضوی که باعث زیبایی چهره هر فردی می شود دندان ها هستند. پس نمی توان به نبود آنها در دهان و یا بد رنگ بودن آنها بی تفاوت بود، به همین دلیل است که امروزه ایمپلنت دندان یا همان کاشت دندان های مصنوعی و یا لمینت دندان که به آنها روکش دندان جهت سفیدتر نشان دندان گفته می شود طرفداران زیادی را پیدا کرده اند و همگی سعی می کنند با انجام اصلاح طرح لبخند یک چهره هالیوودی را در خود ایجاد کنند. اما ببینیم چه دکتری در کشور می تواند به عنوان بهترین متخصص دندانپزشکی بهترین شکل دندان را از طریق ایمپلنت دندان برای شما فراهم آورد.

 
dental implant procedure

کاشت دندان یا ایمپلنت چیست؟

کاشت دندان یکی از درمان های دندان پزشکی است که به منظور اصلاح وضعیت ظاهری، رفع مشکلات در تلفظ حروف و جویدن غذا و پر کردن جای خالی دندان های از دست رفته، انجام می شود. در درمان دندان پزشکی به روش کاشت دندان یا ایمپلنت، دندانپزشک خوب در تهران  ابتدا حفره ای داخل استخوان فک یا آرواره فرد ایجاد کرده و سپس یک پایه یا پین از جنس تیتانیوم داخل بافت استخوانی کار می گذارد. هنگامی که ایمپلنت با استخوان فک هماهنگی پیدا کرد و کاملا جوش خورد، یک روکش به شکل دندان طبیعی روی آن نصب می شود. زمان مورد نیاز برای جوش خوردن کامل ایمپلنت و ترمیم استخوان های اطراف آن بین دو تا شش ماه است.

 
 

افراد واجد شرایط ایمپلنت

ایمپلنت یا کاشت دندان، تنها درمانی است که می تواند جای خالی دندان های از دست رفته را همانند دندان های واقعی پر کند. دندان های کاشته شده کاملا طبیعی به نظر رسیده و هنگام صحبت کردن، غذا خوردن و لبخند زدن عملکردی مانند دندان های واقعی دارند.

نکته مهم در کاشت دندان، وجود بافت استخوانی کافی در آرواره های فرد است. در صورتی که بافت استخوانی به دلیل بیماری، مصرف داروهای خاص یا دلایل دیگر تحلیل رفته، و یا استخوان های فک از سلامت و استحکام کافی برخوردار نباشند، کاشت دندان موفقیت آمیز نخواهد بود. در صورت وجود چنین مشکلاتی ابتدا باید به ترمیم بافت استخوان پرداخت.

درمان ترمیمی استخوان های فک، به وسیله عمل جراحی پیوند استخوان انجام می شود. پس از این که استخوان های فرد استحکام کافی را پیدا کرد، می توان اقدام به ایمپلنت یا کاشت دندان نمود.

ایمپلنت کار گذاشته شده در استخوان فک، دقیقا به عنوان ریشه دندان عمل می کند و روکش نصب شده به روی این ریشه مصنوعی، مانند دندان طبیعی فرد، عمل خواهد کرد.

چه نوع ایمپلنتی مناسب است؟

امروزه انواع گوناگونی از ایمپلنت ها در برندهای متنوع به بازار عرضه می شوند. تشخیص این که کدام نوع از ایمپلنت ها برای فرد متقاضی کاشت دندان مناسب است به عهده دندان پزشک می باشد. اما به طور کلی چند مساله در تشخیص این امر به دندان پزشک کمک می کند:

هر چه مواد مورد استفاده در ساخت ایمپلنت دندانی، با بافت های بدن انسان هماهنگی بیشتری داشته باشند، ایمپلنت از کیفیت بالاتری برخوردار است. البته ممکن است لثه و استخوان فک برخی افراد، ایمپلنت کار گذاشته شده را نپذیرد و اصطلاحا آن را پس بزند. در این صورت، کاشت دندان با شکست مواجه شده و دندان پزشک ایمپلنت را از فک فرد خارج می کند.

ایمپلنت های مناسب و با کیفیت عمل استخوان سازی را در اطراف محل کاشت مختل نکرده و منجر به تحلیل استخوان ها نمی شوند.

 

کاربرد های ایمپلنت یا کاشت دندان

  • پر کردن فضای خالی بین دندان های جلویی، در اثر از دست دادن یک یا چند دندان
  • پر کردن جای خالی دندان های آسیاب از دست رفته ، به منظور بهره مندی از تکلم درست و جویدن غذا
  • جوانسازی صورت و اصلاح طرح لبخند در سالمندانی که اکثر دندان های خود را از دست داده اند.
 
 

 بهترین اجرای ایمپلنت برای دندان

ایمپلنت دندان حتما باید زیر نظر یک دندانپزشک با تجربه و حرفه ای انجام شود تا طی یک عمل جراحی کار کاشت دندان مصنوعی را با بهترین شکل اجرا نماید. این عمل که می بایست با بی حسی موضوعی صورت بگیرد معمولا بسته به تعداد دندان ها می تواند در کمترین زمان کار کاشت انجام شود و فرد با هوشیاری کامل شاهد انجام کار دندانپزشک باشد و تنها در موارد بسیار نادری فرد باید تحت بیهوشی کامل کاشت دندان را تجربه کند. اما به طور کلی کاشت دندان تاخیری و انجام ایمپلنت های فوری باید در یک مرکز کاملا بهداشتی و مجهز به دستگاه های پیشرفته صورت بگیرد.

ایمپلنت در چه افرادی امکان پذیر نیست؟

1- خانم های باردار
2- کودکانی که هنوز در سن رشد هستند و استخوان فک آنها کاملا رشد نکرده است
3- افرادی معتاد به مصرف انواع دخانیات یا الکل هستند
4- افرادی که در ناحیه سر و گردن، تحت پرتودرمانی قرار گرفته اند
5- افراد مبتلا به بیماری های خاص مانند دیابت، فشار خون بالا، هموفیلی و …
لازم به ذکر است ، افرادی که دارو مصرف می کنند یا عادات دندانی خاصی (مانند دندان قروچه) دارند، قبل از شروع درمان حتما باید این موارد را با دندان پزشک در میان بگذارند.

خدمات ایمپلنت دندان

چنانچه برای ترمیم دندان های از دست رفته خود یا اصلاح طرح لبخند ، تصمیم به کاشت دندان یا ایمپلنت گرفته اید، با مراجعه به متخصص دندانپزشک و دریافت مشاوره تخصصی می توانید از شرایط لازم برای کاشت دندان، هزینه کاشت دندان ، تعداد جلسات لازم برای درمان و سایر موارد مطلع شوید. موفقیت در درمان ایمپلنت یا کاشت دندان نیازمند استفاده از تجربه پزشکی، مواد با کیفیت و درجه یک، محیط و دستگاه های دندان پزشکی استریل، به روز و پیشرفته است. همکاران ما در این کلینیک دندانپزشکی کلیه امکانات را در محیطی دل پذیر و بهداشتی برای شما مراجعین و هموطنان گرامی فراهم آورده اند تا بتوانید از تجربه لبخندی زیبا با دندان هایی سالم و درخشان در میان دوستان و خانواده، لذت ببرید.

تفاوت ایمپلنت‌ها

در مورد تفاوت ایمپلنت‌ها باید به نکات زیادی توجه کرد که به بخشی از آن اشاره می‌کنیم.

  • قیمت
  • پشتیبانی و کیفیت شرکت سازنده و خدمات پس از فروش
  • میزان استخوان در دسترس
  • میزان استحکام استخوان و زمان گذاشتن ایمپلنت.
  • اگر استخوان کافی برای گذاشتن ایمپلنت در دسترس نباشد می‌توان در شرایط خاص مقداری استخوان برگرفته از نقاط دیگر پیوند زد.

هزینه ایمپلنت چقدر است؟

  • در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم درمان ایمپلنت گاه می‌تواندتوسط یک دندانپزشک خوب در تهران و یا گروهی از متخصصان انجام شود که مسلماً اگر این درمان توسط چند گروه متخصص انجام شود بهترین نتیجه را در بر دارد، بدین صورت که ایمپلنت قسمت جراحی توسط متخصص جراحی و روکش آن توسط متخصص پروتز انجام شود که در این حالت بیشترین کیفیت درمان حاصل می‌گردد که مسلماً هزینه ی بیشتری را همراه خواهد داشت. در برخی مراکز نیز تمامی مراحل کاشت ایمپلنت توسط یک پزشک انجام می‌گردد که مسلماً هزینه کمتری را همراه خواهد داشت.
  • برخی از شرکت‌های سازنده ایمپلنت با صرف هزینه‌های هنگفت تحقیقات گسترده و تکنولوژی‌های پیشرفته برای تولید انواع ایمپلنت، محصول باکیفیت‌تری را ارائه می‌دهند که البته قیمت بیشتری نیز دارد که اکثراً محصول کشورهایی همچون امریکا، سوئیس، آلمان و سوئد می‌باشند؛ اما این بدین معنی نیست که تمامی ایمپلنت‌های ساخت این کشورها از کیفیت بالایی برخوردار هستند.
    – عامل دیگر، تبحر و تجربه پزشک است که چه شیوه‌ای را برای درمان انتخاب نماید که تأثیر بسزایی در هزینه‌ها دارد. به‌عنوان‌مثال بحث قالب‌گیری که دوتکنیک اصلی دارد (تکنیک قالب‌گیری باز و بسته) که اختلاف قابل توجهی در کیفیت روکش در دو روش وجود دارد و اینکه دندان‌پزشک متخصص پروتز از کدام تکنیک استفاده نماید تأثیر بسزایی در هزینه ایمپلنت دارد.
  • تعهد مراکز ایمپلنت که از برندهای تضمین دار استفاده می‌کنند نیز نقش مهمی در هزینه‌ها دارد که در صورتی که این درمان نتیجه‌ای مطلوب نداشت، درمان مجدد را به صورت رایگان انجام می‌دهند.
  • البته کیفیت خدمات جانبی و راهنمایی و مشاوره‌های مراکز درمانی نیز در صرف هزینه‌ها نقش داشته و می‌تواند کمک شایانی به کاهش هزینه‌ها کند و البته نتیجه‌ای مطلوب و خوشایند را برای فرد داشته باشد.
 
ایمپلنت

انواع ایمپلنت

خوب است بدانید تعداد زیادی از افراد همیشه از درد دندان رنج می برند و یا به علت پوسیدگی های زیاد و حتی بیماری پریودنتال و شاید هم بر اثر ضربه های وارد شده به دندان یک یا چند عدد از دندان های خود را کشیده و یا از دست داده باشند. پس این دسته از افراد می توانند از نمونه های مختلف کاشت دندان مانند اندوستیال و یا ساب پریوستیال استفاده کنند و به طور مداوم با دندان هایی مصنوعی زیبایی خود را به چهره بازگردانند.

اما خوب است بدانید در روش ایمپلنت اندوستیال ریشه های فلزی دقیقا در زیر بافت لثه به استخوان فک و آرواره جوش داده می شوند و ضمن داشتن زیبایی هیچ گاه از دهان فرد جدا نمی شود و مادام العمر است. ولی روش ایمپلنت ساب پریوستیال ریشه فلزی در حالت ضعیف تری جای داده می شوند و ممکن است به مرور زمان ریشه شل شده و تاج از دهان جدا شود. همانطور که گفته شد ایمپلنت ها شامل انواع متفاوتی هستند. نوع آن ها بستگی به شرکت سازنده، جنس و مراحل کار نصب دارد و دندان پزشک با توجه به سن بیمار، وضعیت استخوان فک، بیماری های جانبی و وضعیت دندان های او تصمیم میگیرد که از چه نوعی از ایمپلنت استفاده کند.

 

1- ایمپلنت ساب پریواستیل

از این نوع ایمپلنت برای درمان یک مرحله ای استفاده می شود. پین یا فیکسچر روی استخوان فک و داخل بافت لثه قرار داده شده و سپس اباتمنت روی آن نصب میشود. در نهایت کراون یا تاج روی آن قرار می گیرد.

2- ایمپلنت اندو استیل

در این نوع ایمپلنت، فیکسچرها مستقیما به داخل استخوان فک وارد می شوند. در این روش از جراحی برای کار گذاشتن ایمپلنت استفاده می کنند، فیکسچرها به شکل های پیچی، تیغه ای، صاف و… وجود دارد که دندان پزشک با توجه به شرایط بیمار تصمیم می گیرد از کدام نوع استفاده کند. فیکسچرها مانند ریشه دندان عمیق هستند و ایمپلنت را محکم داخل استخوان فک نگه می دارند.

 

3- ایمپلنت یک مرحله ای

در ایمپلنت یک مرحله ای از یک فیکسچر با طول مناسب استفاده کرده و آن را داخل فک قرار می دهند. اما قسمت رویی ایمپلنت از لثه بیرون باقی می ماند و پس از بهبودی محل جراحی و جوش خوردن ایمپلنت، تاج ساخته شده (پروتز) روی ایمپلنت نصب می شود.
در این روش به دلیل اینکه قسمت رویی ایمپلنت از لثه بیرون است، نیازی به جراحی مجدد وجود ندارد. ایمپلنت ساب پریواستیل از ایمپلنت های یک مرحله ای محسوب می شود.

4- ایمپلنت دو مرحله ای

در روش ایمپلنت دو‌مرحله ای، ابتدا پایه ایمپلنت یا فیکسچر درون استخوان فک کار گذاشته می شود، به طوری که کاملا درون لثه قرار می گیرد. سپس لثه بخیه زده می شود. مدتی باید سپری شود تا دوره جوش خوردن و بهبود محل جراحی با موفقیت به پایان برسد. پس از آن در جراحی دوم لثه باز شده و تاج دندان یا پروتز روی پایه نصب می شود.

 

انواع ایمپلنت از نظر اندازه

ایمپلنت ها از نظر قطر به سه دسته تقسیم می شوند.

1- ایمپلنت های مینی یا باریک:

برای اشخاصی که بین دندان های آنان و درمیان لثه، فضای کافی برای قرار دادن ریشه دندان مصنوعی یا ایمپلنت وجود ندارد.همچنین در افرادی که تراکم استخوانی کافی ندارند، از این نوع ایمپلنت استفاده می شود.

2- ایمپلنت های استاندارد:

این ایمپلنت ها قطری در حدود سه و نیم تا چهار و دو دهم میلی متر دارند و معمولا در بخش های جلویی فک استفاده می شوند.

3- ایمپلنت های پهن:

این ایمپلنت ها قطری در حدود چهار و نیم تا شش میلی متر داشته و در قسمت دندان های آسیاب یا پهن به کار می روند.

انواع ایمپلنت از نظر جنس

همان طور که گفته شد ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم سازگار با بافت های بدن انسان ساخته می شوند. اما آنچه در میان آن ها متفاوت است، جنس مواد به کار رفته در سطح ایمپلنت و شکل بدنه آن ها است.
مواد و اشکال مختلفی برای پوشش سطح خارجی ایمپلنت استفاده می شود: خراش با اسید، شن پاشی شده، متخلخل، پوشش هیدروکسی اپاتیت، پوشش پلاتینیوم شیار دار، رزوه دار و …

 
ایمپلنت
 

بهترین دندانپزشک برای ایمپلنت

از آنجایی که ایمپلنت دندان جزو گران ترین عملیات دندانپزشکی به حساب می آید بنابراین بیشتر افراد تمایل دارند تا بهترین دندانپزشک ایمپلنت را بشناسند و سپس با توجه به بررسی قیمت ها و نوع کیفیت کار دندانپزشک اجرای کار ایمپلنت دندان و کارهای دیگری نظیر لمینت، ارتودنسی، جرم گیری، پر کردن دندان و… را انجام دهند، از این رو با توجه به مجهز بودن مطلب دندانپزشک به پیشرفته ترین دستگاه های دندانپزشکی و نیز داشتن مدارک عالی متخصص از دانشگاه های نیویورک ما به شما مراجعه به مطب دکتر ساسان ترابیان را پیشنهاد می دهیم. البته با توجه به سایت خصوصی دکتر ترابیان شما می توانید سوالات و اجرای کارهای اصلاح طرح لبخند و هر نوع نیاز پزشکی در مورد دهان و دندان را از طریق اینترنتی با ایشان در میان بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ایمپلنت دندان و لمینت با مشاورین در ارتباط باشید تا شما را راهنمایی نمایند.