فیکسچر ایمپلنت یکی از قطعات بسیار مهمی است که در ایمپلنت دندان مورد استفاده قرار می گیرد و دارای کاربردهای زیادی است. این قطعه در واقع نقش ریشه دندان های شما را ایفا می کند و به همین علت است که در ایمپلنت دندان ها اهمیت بسیار زیادی دارد. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره فیکسچر ایمپلنت صحبت کنیم و اطلاعاتی را در خصوص این قطعه بسیار مهم در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین اگر شما هم جز افرادی هستید که علاقه مند به آشنایی بیشتر با این موضوع هستید به شما پیشنهاد می کنیم با ما در این مطلب همراه باشید.

آشنایی با اجزای مختلف ایمپلنت دندان

قبل از آن که بخواهیم درباره فیکسچر ایمپلنت صحبت کنیم ابتدا بهتر است که با اجزای مختلف ایمپلنت دندان آشنا شویم. اگر در حوزه لمینت و ایمپلنت اطلاعاتی داشته باشید حتما می دانید که ایمپلنت دندان یکی از روش هایی است که برای زیباتر کردن لبخند شما مورد استفاده قرار می گیرد و دندان هایی را جایگزین دندان از دست رفته شما می کند. ایمپلنت یا به صورت دو تکه و یا به صورت یکپارچه مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که ایمپلنت به صورت دو تکه مورد استفاده قرار می گیرد بخش ریشه مصنوعی که در فک شما قرار می گیرد به قسمت بالایی متصل می شود. به طور کلی ایمپلنت از سه قسمت تشکیل شده است که این سه قسمت عبارت اند از فیکسچر، اباتمنت و کاور اسکرو که فیکسچر در اصل همان نقش ریشه را برای دندان های شما ایفا خواهد کرد.

فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

فیکسچر ایمپلنت چیست؟

همانطور که می دانید ریشه دندان از اهمیت زیادی برخوردار است. فیکسچر ایمپلنت در واقع همان ریشه مصنوعی برای دندان های شما است که در زمان ایمپلنت قسمت بیرونی دندان بر روی آن قرار می گیرد. امروزه از نظر بسیاری از افراد متخصص این بخش مهمترین و اصلی ترین بخش در ایمپلنت دندان به شمار می آید. این بخش از ایمپلنت باید دارای مقاومت بسیار بالایی باشد تا بدن با پس زدن آن در آینده برای افراد مشکلاتی را ایجاد نکند. معمولا فیکسچر در همان روز نخست و در مرحله اول کاشت ایمپلنت در فک شما قرار داده می شود. برای قرار دادن این بخش در فک آن را درون حفره ای که از قبل وجود دارد و یا این که دندانپزشک ایجاد می کند قرار می دهند و سپس باقی بخش های ایمپلنت بر روی آن قرار می گیرند. علاوه بر این باید توجه داشته باشید که از کاور اسکرو نیز برای پوشاندن اطراف این ریشه و سپس بخیه زدن آن استفاده می کنند.

فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

این بخش از ایمپلنت چه کاربردهایی دارد؟

کاربرد فیکسچر ایمپلنت در واقع نقشی است که ریشه در دندان ها ایفا می کند و به همین علت نیز آن را مهمترین بخش در ایمپلنت دندان ها می دانند. اگر فیکسچر به خوبی نصب نشود و یا این که از مقاومت خوبی برخوردار نباشد احتمالا در آینده ایمپلنت دندان های شما با مشکلات زیادی روبرو می شود و به همین علت نیز باید توجه ویژه ای به این بخش داشته باشید. نکته مهم دیگر این است که فیکسچر باید سازگاری خوبی با فک داشته باشد چرا که به صورت مستقیم با استخوان فک و لثه های شما در ارتباط است و از این جهت نیز اهمیت زیادی دارد.

فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

فیکسچر ایمپلنت از چه جنسی ساخته می شود؟

در بیشتر مواقع این بخش از ایمپلنت از جنس تیتانیوم ساخته می شود که دارای مقاومت بسیار بالایی است و به همین علت نیز زمانی که در فک شما قرار می گیرد به آن آسیبی وارد نمی شود و بستر مناسبی برای ایمپلنت دندان ها را برای شما فراهم می کند. استفاده از فلز تیتانیوم برای فیکسچر ایمپلنت می تواند مزایای زیادی را داشته باشد که از جمله آنها می توان به این موضوع اشاره کرد که تیتانیوم از جهت مختلف مانند نارسایی، مقاومت بالا در برابر خوردگی و … شباهت و سازگاری بسیار بالایی با بدن انسان دارد و همین عامل نیز باعث می شود تا گزینه ای ایده آل برای استفاده در فیکسچر باشد.

فیکسچر ایمپلنت چیست و چه کاربردی دارد؟

فیکسچر چگونه کاشته می شود؟

در ابتدا بعد از بی حس کردن دهان دندانپزشک سوراخی را در استخوان فک شما ایجاد می کند. البته گاهی اوقات بعد از کشیدن دندان معمولا سوراخ در استخوان باقی است که در این شرایط نیازی به سوراخ کردن وجود ندارد. در ادامه دندانپزشک فیکسچر را در استخوان فک قرار می دهد و به خوبی اطراف آن را محکم می کند تا جدا نشود و سپس باید منتظر ماند تا استخوان و فیکسچر با یکدیگر جوش بخورند.