افزایش ریسک پوسیدگی پس از لمینت گذاری دندان یکی از سوالات و نگرانی های شایع در جمعیت متقاضیان انجام لمینت های دندانی است. لمینت، پوششی نازک و سبک به منظور پوشاندن عیوب ظاهری دندان و اصلاح طرح لبخند است. رعایت بهداشت دهان و دندان، در پیشگیری از بروز پوسیدگی پس از لمینت گذاری اهمیت بسیار زیادی داشته و ریسک ابتلا به این عارضه و بسیاری از مشکلات احتمالی دیگر را کاهش خواهد داد.

لمینت دندان چیست؟

ایمپلنت، لمینت و ارتودنسی از جمله اقدامات درمانی و زیبایی در خصوص حفظ سلامت و اصلاح طرح لبخند به شمار می آیند. لمینت به روکش بسیار نازکی از جنس سرامیک و یا کامپوزیت گفته می شود که در رنگ و شکلی مشابه با ساختار دندان های طبیعی در لابراتوارهای دندانسازی تهیه شده و به منظور پوشاندن شکستگی، ترک خوردگی، پریدگی، تغییر رنگ و فواصل دندانی، در سطح دندان نصب خواهد شد. امروزه این روش به عنوان یکی از اقدامات اصلاح طرح لبخند طرفداران بسیار زیادی دارد.

آیا لمینت دندان باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

ریسک پوسیدگی پس از لمینت دندان

افزایش ریسک ابتلا به پوسیدگی های خفیف تا شدید دندانی پس از لمینت گذاری، از دغدغه های مهم در خصوص این اقدام بوده و از دلایل اصلی انصراف از این درمان زیبایی محسوب می شود. نتایج حاصل از تحقیقات و مطالعات علمی در این زمینه نشان داده اند که ارتباط علمی بین لمینت گذاری و افزایش ریسک پوسیدگی پس از لمینت وجود نداشته و تنها دلیل بروز این عارضه در برخی از موارد، بی توجهی به رعایت بهداشت دهان و دندان پس از این اقدام است. به شکل کلی می توان گفت، لمینت گذاری تاثیری در افزایش ریسک ابتلا به پوسیدگی دندان نداشته و از بروز این عارضه نیز پیشگیری نخواهد نمود.

آیا لمینت دندان باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

پوسیدگی دندان چیست و چگونه ایجاد می شود؟

پوسیدگی دندان به دلیل فعالیت نوعی باکتری گرم مثبت و بی هوازی به نام استرپتوکوک موتانس در دهان ایجاد خواهد شد. باکتری ایجاد کننده پوسیدگی های دندانی با تخمیر قندهای موجود در مواد غذایی، نوعی اسید آسیب رسان به نام اسید لاکتیک تولید نموده و منجر به تخریب و از بین رفتن مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر در بافت مینای دندان و ایجاد پوسیدگی خفیف تا شدید خواهد شد. قرار گیری لایه لمینت در سطح دندان ها، منجر به ایجاد یک فضای مناسب به منظور قرارگیری و انباشته شدن مواد غذایی شده و شرایط تولید اسید لاکتیک توسط باکتری های مولد پوسیدگی را افزایش خواهد داد. از این رو توجه به بهداشت دهان و دندان اهمیت بسیار زیادی داشته و مانع از بروز مشکلات جدی و پوسیدگی های شدید در دندان ها خواهد شد.

چگونه از پوسیدگی پس از لمینت پیشگیری کنیم؟

دو بار در روز با استفاده از یک مسواک نرم، دندان هایتان را مسواک کنید.

یک مرتبه در روز از نخ دندان استاندارد و مناسب استفاده نمایید.
پس از خوردن مواد غذایی شیرین و قندی، دندان ها را شستشو داده و از تجمع ذرات غذایی در فضای خالی بین دندان و روکش لمینت پیشگیری نمایید.
در صورت مشاهده هرگونه شکستگی، ترک خوردگی و جداشدگی لمینت از سطح دندان به دندانپزشک خود مراجعه نموده و اقدامات ترمیمی را آغاز نمایید.
در زمان های تعیین شده از سمت دندانپزشک به منظور ویزیت و بررسی وضعیت لمینت ها، به مطب مراجعه نمایید.
در صورت احساس درد، ناراحتی، گزگز و هرگونه علامت غیر طبیعی در سطح دندان به مطب دندانپزشک مراجعه نمایید.

آیا لمینت دندان باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

موارد منع اقدام به لمینت دندان

پیش از هر چیزی باید توجه داشت که برخی از مشکلات و بیماری های زمینه ای، عامل ممانعت از اقدام به لمینت های دندانی بوده و ریسک ابتلا به پوسیدگی پس از لمینت را افزایش خواهند داد. لمینت گذاری در افراد مبتلا به بیماری های وراثتی دهان و دندان مانند تحلیل رفتگی لثه، خونریزی لثه، پوسیدگی های پنهان لای دندانی، ضعف مینای دندان، مشکلات و بیماری های خودایمنی، دیابت و مشکلات عروقی، ممنوع بوده و احتیاج به معاینات و مراقبت های بیشتری خواهد داشت. توصیه می شود پیش از اقدام به لمینت گذاری و کاهش ریسک پوسیدگی پس از لمینت های دندانی، مشکلات خود را با دندانپزشک متخصص زیبایی در میان گذاشته و نسبت به اقدامات درمانی و مراقبت های اولیه و ثانویه توجه کافی داشته باشید.

آیا لمینت دندان باعث پوسیدگی دندان ها می شود؟

رعایت بهداشت دهان و دندان

با در نظر گرفتن تمامی موارد ذکر شده، همچنان بهداشت دهان و دندان از مهمترین دلایل پیشگیری از پوسیدگی پس از لمینت گذاری دندان ها بوده و از اهمیت بسیار زیادی در حفظ سلامت دندان های لمینت گذاری شده برخوردار می باشد. توصیه می شود تمامی اقدامات بهداشتی را جدی گرفته و با اجرای دقیق و صحیح آنها از ایجاد پوسیدگی، عفونت های دهان و دندان و سایر مشکلات احتمالی پیشگیری نمایید.