اگر به تازگی ایمپلنت دندان انجام داده اید بنابراین داشتن مقدار کمی درد ایمپلنت در حدود 7_10 روز کاملا طبیعی است؛ اما چنانچه پس از گذشت دو هفته همچنان دردهای مداومی را تجربه کردید ممکن است این ایجاد درد به علت عوامل مختلفی مانند: عفونت در محل جراحی، پس زدن ایمپلنت، جابجایی ایمپلنت، فشار بیش از اندازه در محل جراحی، عدم انجام مراقبت های بهداشتی، عدم خون رسانی به بافت های اطراف ایمپلنت، خوردن و یا جویدن ناصحیح، صدمه رسیدن به رشته های عصبی و بسیاری دلایل مختلف دیگر باشد.

درد ایمپلنت دندان تا چه میزان است؟

علاوه بر لمینت، یکی از مدرن ترین کارهایی که معمولا دندانپزشکان جهت اجرای اصلاح طرح لبخند انجام می دهد عمل ایمپلنت می باشد. اگر چه این نوع تکنیک می تواند جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته شما باشد اما غالبا چون با استفاده از قرار دادن یک پایه فلزی در فک بیمار و جوش دادن آن به استخوان های فک صورت می گیرد پس طبیعتا درد ایمپلنت دندان تا مدتی می تواند برای شما دردسر ساز باشد. البته این احساس درد ایمپلنت دندان کاملا طبیعی است؛ زیرا در حین عمل جراحی بیمار هیچ دردی را حس نمی کند ولی بعد از پایان ایمپلنت و تمام شدن اثر بی حسی دردهایی بین 7 تا 10 روز ممکن از احساس ناخوشایندی را در فرد ایجاد نماید. اما ببینیم اگر این دردها پایان پذیر نبود و همچنان ادامه داشت علت اصلی آن چیست؟

درد ایمپلنت دندان

علت درد ایمپلنت دندان چیست؟

یکی از دلایل مهمی که باعث تداوم داشتن درد ایمپلنت می شود عفونت در محل جراحی می باشد. دومین دلیل درد جراحی ایمپلنت دندان ممکن است جا به جایی ایمپلنت دندان باشد؛ زیرا گاهی اوقات افراد تا زمان جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک نکات اصلی را رعایت نمی کنند و باعث لق شدن پایه ایمپلنت و همچنان باعث به وجود آمدن بافت نرم در کناره های پایه فلزی می شوند. البته شاید بروز درد ایمپلنت دندان به دلیل ایجاد بیماری پریودنتال یا همان التهابات لثه بر اثر فشارهای وارد آمده به پایه ایمپلنت باشد. چرا که فشارهای بیش از اندازه می تواند پایه ایمپلنت را به استخوان فک نزدیک کرده و التهاباتی را در لثه فرد ایجاد کند. هیچ گاه فراموش نکنید که در روزهای ابتدایی ایمپلنت دندان انجام فعالیت های بدنی شدید می تواند بعدا درد های ایمپلنت را تشدید نماید.

درد ایمپلنت دندان

برطرف نمودن دردهای بعد از ایمپلنت دندان

اگر تصور کردید که درد ایمپلنت دندان شما به علت عفونت است پس به شما توصیه می کنیم در اسرع وقت به دندانپزشک معالج خود مراجعه کنید و با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک از رسیدن عفونت به استخوان فک جلوگیری نمایید. ولی چنانچه دردهای ایمپلنت دندان شما به علت ناپایداری و لق شدن پایه ایمپلنت باشد معمولا در اقدام اولیه دندانپزشک سعی می کند تا تاج دندان را تعویض کند ولی متاسفانه در بیشتر مواقع لازم است تا ایمپلنت از دهان بیمار خارج شود. مورد مهم دیگر آسیب رسیدن به رشته های عصبی می باشد، اگر چه این اتفاق بسیار نادر است ولی چنانچه ایمپلنتولوژیست شما سریعا این اتفاق را تشخیص ندهد ممکن است عوارضی نظیر خارش و بی حسی در برخی از بخش های فک و صورت به وجود آید که به ناچار تنها راه درمان چنین پیشامدهایی خارج کردن ایمپلنت می باشد.

درد ایمپلنت دندان

چگونه دردهای ایمپلنت دندان را کاهش دهیم؟

خوب است بدانید تنها ده درصد از بیمارانی که کاشت ایمپلنت دندان را انجام می دهند ممکن است تحت مواردی که مطرح کردیم قرار بگیرد و اصولا نود درصد از بیماران با کاشت ایمپلنت و نگهداری مدوام آن با هیچ موانعی برخورد نداشته باشند؛ زیرا در دنیای مدرن امروزه غالبا با اجرای دستورالعمل های صحیح و انجام به موقع سی تی اسکن و یا عملیات های دیگری مانند CAD/CAM و… هر گونه درد ناشی از ایمپلنت دندان می تواند قابل حل باشد. بنابراین در اثر کوچک ترین احساس درد پس از گذشت دو هفته از انجام ایمپلنت دندان حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا ریشه اصلی درد پیدا گردد و به سرعت احساس ناخوشایندی شما بهبود یابد.

درد ایمپلنت دندان

تا چه مدت ایمپلنت دندان درد دارد؟

بهتر است بدانید بعد از انجام ایمپلنت دندان معمولا تا ده روز بیمار درد را تجربه می کند که معمولا با مصرف داروهای مسکن توسط تجویز پزشک برطرف خواهد شد و همچنان لثه بیمار به مدت 3_5 روز متورم هستند، اما چنانچه درد بیمار بعد از گذشت سه الی چهار ماه و حتی یک سال بهبود نیافت قطعا به علت یکی از موارد ذیل خواهد بود:

بیماری سیستم ایمنی
سلامت عمومی ضعیف
تداخلات دارویی
ایجاد واکنش های شدید آلرژیک
کشیدن سیگار
نامناسب بودن استخوان فک
دندان قروچه کردن
انجام رادیوگرافی در ناحیه سر و گردن
پس زدن ایمپلنت
خوردن غذاهای خیلی سرد و خیلی داغ
و…

برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از عملکرد ایمپلنت دندان با مشاورین ما در صفحه تماس با ما در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی نمایند.