در مواقعی که نمی توان فواصل بین دندانی را تنها با ارتودنسی برطرف نمود، متخصص ارتودنسی پس از تنظیم کردن این فواصل، از ایمپلنت دندانی بهره گرفته و با این کار به جایگزینی دندان های از دست رفته می پردازد. ایمپلنت با بیهوشی یکی از متداول ترین روش ها در ایمپلنت دندان بوده که مختص بیمارانی است که به دلیل اضطراب و ترس از دندانپزشک قادر به همکاری در پروسه درمان نمی باشند.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان همراه با یک ریشه مصنوعی از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا ساخته می شود که با کاشته شدن در استخوان فک ، به جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته شما تبدیل می گردد. این ریشه ی مصنوعی در فک بالا یا فک پایین به جای ریشه ی دندان طبیعی قرار گرفته و سپس پروتز دندان به ریشه ی کاشته شده متصل می گردد.
به طور کلی ایمپلنت از دو قسمت فیکسچر و اباتمنت ساخته می شود. فیکسچر همانند ریشه ی دندان در داخل استخوان فک بیمار کاشته می شود و اباتمنت روکش دار پس از ساخت به فیکسچر اضافه می شود.

ایمپلنت دندان با بیهوشی

ایمپلنت با بیهوشی یک متد جدید در اجرای فرآیند ایمپلنت دندان

افراد زیادی در سراسر دنیا هستند که ترس از دندانپزشکی همواره با آنهاست و همین ترس، مانع از مراجعه‌ی به موقع آن‌ها به دندانپزشک می‌شود و می‌تواند عوارض ناخوشایند بسیار زیادی برای آن‌ها ایجاد کند. در این راستا دندانپزشکان راه‌های جدیدی برای درمان این‌گونه افراد اندیشیده‌اند که یکی از موثرترین آن‌ها درمان به شیوه‌ی سدیشن یا دندانپزشکی در خواب است.
ایمپلنت دندان با بیهوشی نیز یکی از این روش ها بوده که در آن، با استفاده از داروهای آرام ‌بخش، حالتی آرام و راحت همراه با هوشیاری نسبی برای بیمار فراهم می شود. در این متد درمانی، داروهای مسکن را می‌توان به طرق مختلف مورد استفاده قرارداد. در گذشته، تزریق دارو های آرام بخش به صورت وریدی از روش های متداول مورد استفاده جهت بیهوش کردن بیمار بوده است. سدیشن با کمک آرام ‌بخش های خوراکی، امروزه از رایج‌ ترین متد ها بوده که با هدف کاهش ترس‌ یا فوبیای دندانپزشکی بیماران در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از ایمپلنت دندانی با بیهوشی برای افراد زیر توصیه می شود:

– کسانی که تحمل درد را ندارند.
– افرادی که دارای حساسیت های دندانی بالا می باشند.
– کسانی که دچار رفلکس حلقی حاد هستند.
– افرادی که به دلایلی همچون اضطراب و ترس از دندانپزشکی نمی توانند روند درمان خود را کامل کنند.

ایمپلنت دندان با بیهوشی

انواع ایمپلنت با بیهوشی

انجام ایمپلنت با بیهوشی به سه طریق امکان پذیر است:

1- استنشاق آرام بخش:

در این روش، پس از قرار گرفتن ماسک بر روی بینی بیمار، بیمار آرام بخش را استنشاق نموده و بدین طریق هوشیاری وی به صورت کنترل شده ای کاهش می یابد. البته دوز آرام بخش مورد استفاده در سطح پایینی بوده تا بیمار با شنیدن صداها و درخواست های دندانپزشک، بتواند قادر به پاسخگویی باشد.

2- تزریق وریدی آرام بخش:

دندانپزشکان می توانند با تزریق آرامبخش به صورت وریدی سبب تاثیر فوری آرام بخش بر سطح هوشیاری بیمار شده و در صورت نیاز دوز مسکن را تغییر دهند.

3- بیهوشی عمومی:

در برخی موارد، دندانپزشک ممکن است بیهوشی عمومی را به دیگر روش ها ترجیح بدهد. در این مدل بیهوشی، بیمار به خواب عمیقی فرو رفته و قادر به احساس یا شنیدن چیزی نمی باشد.. البته بیهوشی به این روش باید تحت نظر یک متخصص انجام شود.

ایمپلنت دندان با بیهوشی

مزایای استفاده از ایمپلنت دندانی

از جمله مزایای استفاده از این روش در درمان ایمپلنت دندانی عبارتند از:
عدم نیاز به تزریق: غالب بیماران که دچار ترس از دندانپزشکی هستند، از آمپول نیز می ترسند. در نتیجه این بیماران قادر به بیهوشی از طریق بیحسی موضعی یا بیهوشی تزریقی نخواهند بود. ایمپلنت با بیهوشی یا همان سدیشن سبب می شود که بیمار بدون ترس از تزریق، مورد درمان قرار گیرد.
بیمارانی که از بیهوشی سداتیو بر روی آنها استفاده شده است نسبت به دیگر بیماران میزان رضایت بیشتری از خود نشان دادند.
بهره گیری از این روش سبب القای یک تجربه مثبت گردیده و راحتی و آرامش بیشتری را در طول پروسه درمان سبب می شود.

ایمپلنت دندان با بیهوشی

چه کسانی نمی توانند از ایمپلنت استفاده کنند؟

استفاده از ایمپلنت برای همه افراد مناسب نمی باشد. از جمله بیماری ها و شرایط خاصی که نشان می دهد شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت نیستید عبارتند از:

  • افرادی که مراقبت مناسبی از دندان ها و لثه هایشان انجام نمی دهند.
  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن یا مشکلات سیستمیک از جمله: دیابت کنترل نشده، بیماری های بافت همبند، هموفیلی،نقص ایمنی قابل توجه
  • زنان حامله و افرادی که تحت پرتو درمانی هستند.
  • افرادی که زیر 20 سال سن دارند و رشد فک استخوان آنها هنوز کامل نشده است.
  • مصرف کنندگان الکل ، مواد و افراد سیگاری