ارتودنسی دیمون از جمله روش های نوین در شاخه ی دندان پزشکی می باشد که از تکنولوژی پیشرفته دیمون بهره می گیرد. این نوع ارتودنسی دندان که به روش ثابت انجام می شود، نسبت به دیگر روش های معمول ارتودنسی از مزایای قابل توجهی برخوردار است که سبب محبوبیت روزافزون آن گردیده است.

معرفی ارتودنسی دیمون

بهره گیری از براکت دیمون در درمان ارتودنسی، امروزه از جمله تجهیزات پیشرفته در کلینیک های دندانپزشکی می باشد که سبب کاهش طول درمان و جلسات ارتودنسی گردیده و با صرفه جویی در زمان و هزینه موجبات آسایش بیماران را فراهم می کند.
براکت یکی از شناخته شده ترین ابزار ها در ارتودنسی برای صاف و ردیف کردن دندان های کج و بهم ریخته می باشد. به طور کلی دو نوع ارتودنسی وجود دارد: ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک. معمولا بیشتر درمانهای ارتودنسی مورد استفاده، براکتهای ثابت هستند که شامل سیم و براکت می شوند. براکت های دیمون نیز از این قاعده مستثنا نبوده و میتوان آن ها را نوعی دستگاه ارتودنسی ثابت به شمار آورد. از جمله مکانیسم های جدیدی که در این سیستم وجود دارد، امکان حذف حلقه های لاستیکی می باشد که در نتیجه سبب می شود تا براکت دیمون علاوه بر تفاوت در عملکرد از تفاوت های ظاهری محسوسی نیز در مقایسه با براکت ثابت برخوردار می باشد.

ارتودنسی دیمون

تفاوت ارتودنسی دیمون با دیگر روش های ارتودنسی

براکت دیمون که همانند براکت های معمولی مورد استفاده قرار می گیرد، از جنس فلز بوده و برخلاف سایر براکت ها مجهز به سیستم سلف لیگیت می باشد. این مورد سبب می گردد تا با بهره گیری از مکانیزم لغزشی، براکت و سیم به هم وصل شده و در صورت جا به جایی دندان ها، به طور خودکار تنظیم و حرکت می کند. در نتیجه دیگر نیازی به مراجعه به متخصص ارتودنسی برای تنظیم و سفت کردن سیم ها نمی باشد. این مکانیزم باعث می شود تا استفاده از دستگاه ارتودنسی دیمون به سهولت امکان پذیر بوده، نیاز به معاینات کمتر شده و نتایج مطلوب و بهتری در زمان کوتاهتر حاصل شود. علاوه بر این موارد، براکت های ارتودنسی دیمون کوچکتر از براکت های معمولی هستند و به همین دلیل از ظاهر جذاب تری برخوردار می باشند.

ارتودنسی دیمون

درمان با براکت دیمون چگونه است؟

براکت دیمون نیز همانند دیگر براکت ها، جهت نظم دادن به دندان های نامرتب و اصلاح ناهنجاری های فک و دندان مورد استفاده قرار می گیرد. اما این نوع از براکت از روش منحصر به فردی برای این کار بهره می گیرند. براکت های دیمون که به وسیله ی سیمی به هم وصل شده اند، نگین های براکت را بدون ایجاد هیچ گونه فشار اضافی به هم متصل می کند. دستگاه به وجود آمده به تدریج تنگ شده و به این طریقه دندان ها را جابه جا می کند. در سیستم ارتودنسی دیمون نیروی اعمال شده کمتر از سایر براکت ها می باشد.

ارتودنسی دیمون

مزایای استفاده از سیستم دیمون در ارتودنسی

علاوه بر مکانیزم ساختاری متفاوت این دستگاه از مزایای دیگری نیز برخوردار است که عبارتند از:
براکت های دیمون به علت کوچکتر بودن ظاهر بهتری نسبت به براکت های معمولی دارد.
در برخی از مطالعات به این مورد اشاره شده است که استفاده از براکت ارتودنسی دیمون پروسه درمان را تا چند ماه کمتر می کند.
بهره گیری از براکت دیمون به دلیل برخورداری از تنظیمات خاص و مکانیزم پیشرفته ، نیاز کمتری به مراجعه به متخصص دارد.
اعمال فشار کمتر روی دندان ها سبب می شود تا بیمار درد کمتری حس کند. بیمارانی که با ارتودنسی دیمون درمان می شوند، درد کمتری را نسبت به انواع دیگر ارتودنسی تجربه می کنند.
در ارتودنسی های معمول، استفاده از حلقه های الاستیک موجب ایجاد اصطکاک، فرسایش دندان ها و در نتیجه خراب شدن آن ها به مرور زمان می شود. در ارتودنسی دیمون با حذف این حلقه ها، اصطکاک کمتری به دندان وارد می شود.
به دلیل کوچکی در اندازه براکت دیمون، فضای کمتری برای رشد باکتری ها فراهم می شود.
در صورتی که به هر دلیلی قادر به استفاده از ارتودنسی متحرک نباشید و در عین حال به دنبال ارتودنسی نامرئی می باشید، می توانید روی دیمون شفاف حساب کنید.

ارتودنسی دیمون

معایب استفاده از براکت دیمون

حال پس از بیان مزایای استفاده از این نوع سیستم ارتودنسی، لازم است تا به معایب آن نیز بپردازیم:
هزینه این نوع ارتودنسی بیشتر از دستگاه های ارتودنسی معمولی می باشد. با این حال دیگر مزایای این ارتودنسی سبب شده تا این روش مقرون به صرفه باشد چرا که تعداد جلسات معاینه کاهش می یابد.
همانند دیگر دستگاه های ارتودنسی، ارتودنسی دیمون نیز ممکن است در مراحل اولیه درمان سبب ایجاد ناراحتی شود اما نگران نباشید، این مورد بعد از مدت زمان اندکی رفع می شود.

برای اصلاح طرح لبخند خود می توانید با استفاده از روش ارتودنسی و ایمپلنت بهترین دندانپزشک در تهران مراجعه نمایید تا لبخندی زیبا داشته باشید، برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در ارتباط باشید.