امروزه در بسیاری از مواقع شاهد ارتودنسی با کشیدن دندان هستیم که این امر می توانند علل بسیار زیادی را داشته باشد. دندانپزشکان با تشخیص به موقع خود می توانند برخی از دندان های مزاحم در حین پروسه ارتودنسی را کشیده و زیبایی را برای دندان های شما به ارمغان آورند. البته تشخیص دندانپزشک برای کشیدن دندان در ارتودنسی از نیاز به دقت و تجربه بسیار بالایی دارد.

دلیل انجام ارتودنسی با کشیدن دندان

آیا می دانید دلیل ارتودنسی با کشیدن دندان در چیست؟ چه عواملی سبب می شود که در حین ارتودنسی اقدام به کشیدن دندان نیز باشد؟ از شما دعوت خواهیم کرد که مقاله و مطالب پیش روی خود را تا پایان آن همراهی کرده و از این طریق اطلاعات بسیار جالبی را به دست آورید.

ارتودنسی یکی از بهترین و پرطرفدارترین روش های زیبایی دندان می باشد که توصیه می شود از همان دوران کودکی اقدام به پیاده سازی این روش بر روی دندان های فرزند خود داشته باشید. از این روش برای از بین بردن هرگونه نامرتبی و نامنظمی دندان های استفاده می شود.

ارتودنسی با کشیدن دندان

همچنین بخوانید: کشیدن دندان عقل در درمان ارتودنسی

حال در بسیاری از مواقع مشاهده شده است که دندانپزشک در حین ارتودنسی مجبور به کشیدن دندان بیمار خود شده است که از مهم ترین علل این امر نیز می توان به ایجاد فضای مناسب برای ارتودنسی اشاره کرد که دندان های به یکدیگر فشار زیادی را وارد نکرده و از این طریق به بهترین شکل ممکن در یک ردیف قرار بگیرند. ارتودنسی با کشیدن دندان برای بسیاری از افراد نگرانی هایی را به دنبال دارد چرا که فکر می کنند جای خالی دندان کشیده شده، بعد از پروسه ارتودنسی باقی خواهد ماند در حالی این گونه نبود و سایر دندان ها به مرور زمان جای خالی دندان کشیده شده را پر خواهند کرد. در ادامه مقاله سعی بر آن داریم تا در مورد علل و ضرورت ارتودنسی با کشیدن دندان توضیحات بیشتری را به حضورتان ارائه دهیم. با ما همراه باشید.

لزوم کشیدن دندان در ارتودنسی

ارتودنسی با کشیدن دندان نیازمند یک سری از مهم ترین و حساس ترین مراحل می باشد به طوری که در وهله اول دندانپزشک معالج با مشاهده مدارک و عکس های ارائه شده از دهان فرد بیمار، مشخص می کند که کدام یک از دندان بیمار، بایستی کشیده شود تا بتواند ارتودنسی مورد نیاز را بر روی سایر دندان ها انجام داد. همچنین در بسیاری از مواقع کشیدن دندان در گام های اولیه ارتودنسی صورت نمی گیرد و دندانپزشک بعد از گذشت زمان متوجه این امر می شود که بایستی یک یا چند عدد از دندان های فرد بیمار را بکشد. البته در نظر بگیرید که همیشه ارتودنسی با کشیدن دندان همراه نبوده و این امر در برخی از بیماران قابل مشاهده است.

ارتودنسی با کشیدن دندان

 

همچنین بخوانید: سن مناسب ارتودنسی

موارد لزوم ارتودنسی با کشیدن دندان

با این حال از مهم ترین و اصلی ترین آیتم هایی که لزوم کشیدن دندان در ارتودنسی را به وجود می آورد می توان به مواردی از جمله زیر اشاره کرد:

  • نامرتبی شدید دندان ها با کراودینگ
  • شیب دندان ها یا جلو رفتگی بیش از حد دندان ها
  • اصلاح موقعیت فک با کشیدن دندان
ارتودنسی با کشیدن دندان

-نامرتبی شدید دندان ها با کراودینگ

بی شک یکی از مهمترین و اصلی ترین دلیل ارتودنسی با کشیدن دندان را نامرتبی و نامنظمی دندان ها تشکیل داده است. دندانپزشک معالج در صورتی که شلوغی دندان ها را در یک قسمت از فک مشاهده کنند، مجبور هستند برای باز کردن جای مناسب برای حرکت سایر دندان ها، یک یا چند دندان را بکشد. همچنین در نظر داشته باشید که در کشیدن دندان، بایستی تقارن مورد نیاز رعایت شود تا خط میانه یا میدلاین جا به جا نشود. به همین جهت اگر قرار است از فک بالایی اقدام به کشیدن دندانی داشته باشند، مجبور است از فک پایین نیز دندانی را بکشد تا تقارن لازم حفظ شود. دندان های مازاد از اصلی ترین دندان هایی می باشد که دندانپزشک در هنگام ارتودنسی تصمیم خود را برای کشیدن این دندان های مازاد می گیرد.

اصلاح موقعیت فک با کشیدن دندان

ارتودنسی با کشیدن دندان همچنین در صورتی امکان پذیر می باشد که دندانپزشک بخواهد موقعیت فک را اصلاح کنید. این امر در صورتی اجرا می شود که یکی از فک های بیمار در مقایسه با فک دیگر از اندازه و فرم متفاوتی برخوردار باشد و این امر می توانید مشکلات بسیار زیادی را در هنگام تکلم، جویدن غذا و غیره به وجود آورد. به همین جهت دندانپزشک برای ارتودنسی بسیار موفق برای این گونه از فک ها، کشیدن دندان را بهترین گزینه در نظر می گیرند. البته در نظر داشته باشید که از دیگر راه های درمان برای اصلاح موقعیت فک، عمل جراحی فک می باشد که البته در حین ارتودنسی این امر مشکل بوده و از این طریق نیز دندانپزشک تصمیم می گیرد که با کشیدن دندان و حرکت و جابه جایی سایر دندان ها، موقعیت فک را اصلاح کند.

ارتودنسی با کشیدن دندان

بهترین زمان تشخیص کشیدن دندان در ارتودنسی

ارتودنسی با کشیدن دندان همانطور که ارائه شد در بسیاری از بیماران قابل مشاهده است به طوری که هر یک از آیتم ها و دلایل فوق می تواند این امر را تشدید کند؛ اما نکته بسیار مهم که بایستی به آن توجه کرد، بهترین زمان تشخیص کشیدن دندان در ارتودنسی می باشد که این وظیفه نیز بر عهده دندانپزشک و تجربه وی می باشد که تصمیم درستی را در زمان مناسبی بگیرد و دندان مورد نظر خود را بکشد.

شما می توانید برای اطلاع از شرایط و نحوه درمان های دندانی اعم از انجام ایمپلنت و ارتودنسی با ما از طریق صفحه تماس با ما در ارتباط باشید و یا پرسش خود را از قسمت پرسش و پاسخ ثبت نمایید تا پزشک متخصص در اسرع وقت پاسخگوی شما باشند.