سرویس وب اشتراکی دارای مزایای و معایب مختلفی می باشد. کاربری ساده و پشتیبانی و مدیریت از مزایای آن می باشد. از دیگر مزایا می توان به قیمت مناسب و امنیت اشاره کرد که در رابطه با سرویس وب اشتراکی باید به آن توجه داشت. همچنین این سرویس دارای محدودیت هایی مانند پایداری کمتر، تاثیر پذیری، محدودیت منابع و عدم دسترسی کامل می باشد.

سرویس وب اشتراکی

زمانی که وب سایت شما تازه راه اندازی شده هنوز آنقدر گسترده نشده که به منابع دسترسی خاصی لازم باشد. سرویس میزبانی اشتراکی وب یک انتخاب خوب خواهد بود، اما در بیشتر مواقع زمانی فرا خواهد رسید که سرویس وب اشتراکی می ‌تواند به خوبی به نیازهای وب سایت شما پاسخ دهد. این سرویس دارای مزایا و معایب بسیار زیادی است که با توجه به شرایط و نیازهای شما می توان هر یک از این انتخاب ها برای شما یک محدودیت یا گزینه مناسب باشد. در این مقاله به بررسی معایب و مزایا و معایب سرویس میزبانی به اشتراک می پردازیم و نقاط ضعف و قوت این سرویس را بررسی می کنیم.

مزایا و معایب میزبانی وب اشتراکی 

مزایا و معایب وب اشتراکی

1- کاربری ساده در وب اشتراکی

از میان مزایای میزبانی وب اشتراکی، می‌ توان به کاربری ساده اشاره کرد. مدیریت سرویس های میزبانی اشتراکی معمولا بر عهده کنترل پنل ها است. به این معنا که هنگامی که سرویس مورد نظر را خریداری می کنید، رابط وب به شما ارائه می‌ شود که دارای امکاناتی مانند اعمال تغییرات، ایجاد سایت، بارگذاری، اضافه کردن دامنه و موارد دیگر می باشد. از آنجایی که این نوع پنل های مدیریت دارای کاربری ساده هستند، نیازی به دانش بالا از سرورهای ویندوز یا لینوکس نبوده و بدون اینکه لازم باشد زیاد به جزئیات کار توجه شود، امکان استفاده از سرویس خود را خواهید داشت. معمولا کنترل پنل های روی این سرویس ها ارائه می شوند، عبارتند از Plesk ،Cpanel و یا Solidcp

مزایا و معایب میزبانی وب اشتراکی 

2- امنیت

یکی از مزیت هایی که سرویس وب اشتراکی دارد، امنیت بالای آن است. در سرورهای میزبانی اشتراکی مثل سایر سرویس ها امنیت دارای اهمیت بالایی می باشد. اگر این نوع سرویس ها دچار مشکل امنیتی شوند، این مشکل می ‌تواند موجب بروز مشکلات زیادی برای بسیاری از سرویس های فعال روی آن سرور یا همه آنها شود. از این رو شرکت های ارائه دهنده این نوع سرویس ها روی بررسی امنیت آنها و به وجود آوردن محدودیت ها برای محافظت از کاربران دارای حساسیت های زیادی هستند. تا کاربران از بابت امنیت سرویس نگرانی نداشته باشند. از جمله موارد امنیتی به کار برده شده می‌ توان به مواردی چون: به ‌روز رسانی‌ های دوره ای سرور، محدودیت در تغییرات بر روی سرویس، بک آپ گیری از داده ها و عدم امکان استفاده از بعضی از پروتکل ها اشاره کرد که معمولا همه این موارد روی این سرویس اعمال می‌ شوند.

مزایا و معایب میزبانی وب اشتراکی 

3- پشتیبانی و مدیریت

از دیگر مزایایی که سرویس وب اشتراکی دارد، پشتیبانی و مدیریت می باشد که این مزیت از اصلی ترین مزایای وب اشتراکی بوده و برای عدم نیاز به مدیریت سرور است. همان گونه که پیش از این نیز گفتیم در سرویس های اشتراکی مسائل امنیتی مربوط به سرور از سمت ارائه دهنده سرویس پیوسته بررسی می شوند. ولی بررسی‌ های امنیتی تنها مواردی نیست که برای یک سرویس باید انجام شود. معمولا سرویس های میزبانی و شبکه ها دارای سیستم پیچیده بوده و به همین علت ممکن است که از کار بیفتند یا دچار مشکلات فنی زیادی شوند. برای بررسی و رفع این موارد به دانش بالا و زمان بسیار زیادی نیاز است. در سرویس های اشتراکی سرویس دهنده وظیفه بررسی این اختلالات را بر عهده دارد.

مزایا و معایب میزبانی وب اشتراکی 

معایب سرویس وب اشتراکی

عدم دسترسی کامل: همانگونه که پیش از این نیز گفته شد بر روی سرویس های میزبانی اشتراکی محدودیت‌ هایی در نوع دسترسی کاربر به تنظیمات سرور و مقدار آنها وجود دارد. این موضوع می‌ تواند به علت مسائل امنیتی یا تحت تاثیر تغییرات بر روی سرویس کاربران دیگر به وجود بیاید. اگر زمانی به هر علتی نیاز داشته باشید بر روی سرور ارائه دهنده سرویس تغییراتی را به وجود آورید، نیاز است این مورد را با سرویس دهنده در میان گذاشته تا در صورت امکان این تغییرات را اعمال کند. در موارد زیادی این امکان وجود ندارد که بتواند تغییرات را بر روی این سرویس ها اعمال کرد. در حقیقت در سرویس های اشتراک اختیارات زیادی برای تغییرات وجود ندارد.

1-محدودیت منابع :

در میان معایبی که سرویس اشتراکی دارد، می توان به محدودیت منابع اشاره کرد. منابع ارائه شده به سایت در سرویس های میزبانی اشتراکی محدود بوده و میان کلیه کاربران و منابع کلی سرور تقسیم می شوند . هنگامی محدودیت منابع اهمیت می یابد که سایت شما گسترده شده برای این که فعالیت داشته باشد به منابع بیشتری نیاز دارد. روی عملکرد سایت شما کمبود منابع تاثیر منفی بسیار زیادی می گذارد و موجب کندی یا عدم بارگذاری آن می‌ شود. اگر سایت مورد نظر از منابع بیشتری در مقایسه با آنچه که از سوی سرویس دهنده مشخص شده استفاده کند، احتمال دارد بر اساس قوانین ارائه دهنده دسترسی به سرویس محدودیت شود.

2-پایداری کمتر:

برخی از فناوری های جدید مثل میزبانی ابری موجب شده اند تا توانایی سرویس دهنده ها در ارائه سرویس های پایدار به میزان زیادی افزایش پیدا کند. با این وجود سرویس های اشتراکی هنوز از پایداری کمتری در مقایسه با سرویس های اختصاصی برخوردار می باشند. در صورتی که وب سایت شما نیاز به پایداری بالایی در سرویس دهی دارد، حتی ممکن است بهترین سرویس های اشتراکی هم نتوانند به نیازهای شما پاسخ دهند.

اینتن کلود زیر مجموعه ی هلدینگ اینتن است که با بیش از 10 سال در زمینه ی طراحی سایت و سئو،خدمات هاست ، سرور مجازی ، سرور اختصاصی ، ثبت دامنه ارزان در فروردین 1398 فعالیت خود را آغاز کرده است.برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید.