نفت که به آن طلای سیاه نیز گفته می شود، ماده ای بسیار ارزشمند در دنیا است که در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود. به همین دلیل شاید برای شما نیز جالب باشد با کاربردهای نفت بیشتر آشنا شوید. بنابراین با این مقاله همراه باشید تا شما را با برخی از انواع کاربرد نفت بیشتر آشنا نماییم.

 مهمترین کاربردهای نفت

1-پلاستیک

یکی از مهمترین کاربردهای نفت، می توان به استفاده از نفت در صنعت پلاستیک اشاره کرد. در واقع پلاستیک می تواند شامل هر چیزی که از پلاستیک ساخته شده است، باشد. پلاستیک در تولید انواع قطعات کامپیوتری،سپر اتومبیل، اسباب بازی، لوازم خانگی، تلفن همراه، دستگاه های ام پی تری،بلندگو، روتر و … بکار برده می شود.

کاربرد نفت چیست؟

2-مواد غذایی

شاید برای شما هم جالب باشد که چگونه نفت در تولید مواد غذایی بکار برده می شود. اما باید بدانید که یکی از کاربردهای نفت، در تولید بسیاری از مواد غذایی است که در نوع خود جالب و عجیب می باشد. برخی از مواد غذایی همچون آدامس های بادکنکی، طعم دهنده ها و رنگ هایی که برای تولید مواد غذایی بکار برده می شود، همگی از نفت و مشتقات آن به وجود می آیند. البته در کنار این مواد غذایی، بیشتر موادی که برای تولید بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود، بر پایه همین مواد نفتی است. به همین دلیل زمانی که قیمت نفت بالا می رود، قیمت بسیاری از مواد غذایی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و بالاتر می رود.

کاربرد نفت چیست؟

استفاده از نفت در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی

شاید بسیاری از خانم ها ندانند که تقریبا 80 درصد بسیاری از مواد آرایشی را مواد نفتی تشکیل می دهند. بنابراین یکی از دیگر کاربردهای نفت، استفاده از آن در تولید مواد آرایشی است. نفت برای تولید مواد آرایشی همچون وازلین، عطر و ادکلن، انواع شامپو، نرم کننده، صابون، رژلب، دئو دورانت ها و مواد ضد عرق، استفاده می شود. بنابراین پس از این، به هنگام استفاده از این مواد باید حتما دقت نمایید.

کاربرد نفت چیست؟

استفاده از نفت در تولید خمیر دندان

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که یکی دیگر از موادی که بیشترین قسمت آن را مواد نفتی تشکیل می دهد، همین خمیر دندان است. یکی از مشتقات نفتی به نام Poloxamer 407 در تولید خمیر دندان استفاده شده و این ماده به دیگر ترکیبات خمیر دندان اجازه می دهد تا در حلال پایه آبی حل شوند. همچنین از رنگ دانه های بدست آمده در نفت نیز در خمیر دندان استفاده می شود.

کاربرد نفت چیست؟

استفاده از نفت در تولید داروها

شاید شنیدن این جمله که بسیاری از داروها بر پایه نفت تولید می شوند، برای شما هم جالب توجه باشد زیرا داروها حالت درمانگری دارند و کسی فکر نمی کند که از مشتقات نفتی همچون بنزن در تولید بسیاری از داروها استفاده شده باشد. بسیاری از داروهای درد همچون آسپرین، کورتیزون، بسیاری از داروهای بیهوشی، بسیاری از مکمل های دارویی و ویتامین ها همچون ویتامین A، ویتامین B12 و ویتامین B6، نیز از مشتقات نفت تولید می شوند.

کاربرد نفت چیست؟

استفاده از نفت در تولید مواد شوینده

از دیگر کاربردهای مهم نفت، می توان به نقش آن در تولید انواع مواد شوینده اشاره نمود. در واقع اگر شما نیز به مواد تشکیل دهنده انواع پاک کننده ها و مواد شوینده دقت کنید، گلیسیرین را در لیست این مواد خواهید دید که خود گلیسیرین از مشتقات نفت و از محصولات پتروشیمی است.

کاربرد نفت چیست؟

استفاده از نفت در تولید پوشاک

یکی دیگر از کاربردهای نفت خام، استفاده از آن در صنعت پوشاک است. از نفت برای تولید پوشاک ضد چروک، غیر قابل اشتعال و رنگی استفاده می شود. در واقع هر نوع لباسی که از جنس پلی استر تولید می شود، به نوعی از نفت در تولید آن استفاده شده است. به همین دلیل لباس هایی که از این جنس دوخته می شوند، علاوه بر اینکه ضد چروک می باشند، ضد لک نیز می باشد و بسیاری از افراد امروزه از این نوع پارچه ها برای تولید لباس های مقاوم و با کیفیت استفاده می کنند. علاوه بر پارچه های پلی استر، دیگر پوشاکی که از جنس نایلون،اکریلیک، اسپندکس نیز ساخته می شوند، همگی بر مبنای نفت تولید می شوند.

استفاده از نفت در تولید لنزهای چشمی

بسیاری از پلیمرهایی که برای نرم کردن لنزهای چشمی استفاده می شوند، همگی بر مبنای استفاده از نفت می باشند. استفاده از این پلیمرها باعث می شوند تا اکسیژن به راحتی درون لنزها نفوذ کرده و اکسیژن در درون لنزها جریان پیدا کند. این ماده یکی از حیاتی ترین موادی است که سبب می شود تا لنزها قابل استفاده باشند.

شرکت نفت و گاز خوزستان آریا اروند ارائه دهنده خدمات در زمینه نفت و گاز می باشد و فعالیت های استثنایی و بدون نقص و دیگر موارد مربوط در این خصوص از متخصصین این شرکت راهنمایی بگیرید.