شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که قدیمی ترین چاه نفت ایران در کدام شهر وجود دارد. بنابراین اگر شما نیز دوست دارید تا با قدیمی ترین چاه نفت ایران آشنا شوید و داستان کشف این چاه را بدانید، با این مطلب همراه شوید.

قدیمی ترین چاه نفت ایران در کدام شهر قرار دارد؟

در روز 5 ام خرداد ماه سال 1287، اولین چاه نفت ایران و به نوعی قدیمی ترین چاه نفت ایران کشف شد. قدیمی ترین چاه نفت ایران در شهر مسجد سلیمان وجود دارد و در عمق 600 متری زمین به نفت رسید. پس از اینکه زمین تا حدود 600 متر کنده شد، نفت تا عمق 25 متری زمین فواره کرد. شاید در آن روز کسی فکرش را نمی کرد که در این تاریخ مهم، قدیمی ترین چاه نفت ایران اکتشاف شود. البته میدان نفتی مسجد سلیمان در سال 1306 کشف شد و این میدان نفتی به عنوان یکی از اولین و قدیمی ترین میدان نفتی در خاورمیانه شناخته می شود.

آشنایی با قدیمی ترین چاه نفت ایران

تاریخچه اکتشاف نفت از قدیمی ترین چاه نفت ایران

دقیقا در تاریخ 28 ام ماه می سال 1901 میلادی بود که ویلیام ناکس دارسی از مظفرالدین شاه، امتیاز کشف نفت از ایران را خریداری کرد. وی که تاجر طلا بود، آقای رینولدز را که تجربیاتی در زمینه استخراج نفت داشت را به استخدام خود درآورد. رینولدز توانست تا پایان سال 1902، عملیات حفر چاه در قصر شیرین و رامهرمز را آغاز نمود و همچنین در کنار اینکار، مقدمات حفاری در منطقه نفتون مسجد سلیمان را نیز آغاز نمود. در این زمان، آقای دارسی که سرمایه خود را از دست رفته می دید، کاملا از اکتشاف نفت در ایران ناامید شده بود و به همین دلیل به رینولدز دستور داد تا عملیات اکتشاف نفت را پایان دهد. اما رینولدز که علائم بسیاری مبنی بر وجود نفت در مسجد سلیمان را مشاهده کرده بود، از وی زمان خواست تا کارش را پایان دهد. این تلاش ها تا سال 1908 ادامه یافت و درست در سحرگاه روز 26ام ماه می سال 1908، پس از فرو رفتن مته حفاری تا عمق 300 متری زمین،آخرین ضربه به میدان نفت اصابت کرد و سپس در عمق 360 متری زمین، نفت با ارتفاع 15 متر فواره زد.

آشنایی با قدیمی ترین چاه نفت ایران

میدان نفتی مسجد سلیمان

میدان نفتی مسجد سلیمان که قدیمی ترین میدان نفتی در ایران محسوب می شود، بیش از 6 میلیارد بشکه نفت را در خود جای داده است و روزانه حدود 8000 گالن نفت از آن استخراج می شود. این میدان نفتی، تحت نظارت و مدیریت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب است که عملیات حفاری و اکتشاف نفت در آن توسط شرکت بهره برداری نفت و گاز مسجد سلیمان انجام می شود. تاکنون در این منطقه حدود 317 چاه نفتی در این منطقه وجود دارد. همچنین باید بدانید که بین سال های 1908 تا 1928، همه نفت های ایران از این میدان نفتی استخراج شد.

آشنایی با قدیمی ترین چاه نفت ایران

قرارداد نفتی استخراج نفت از میدان نفتی مسجد سلیمان

این قرارداد همانگونه که گفته شد، میان مظفرالدین شاه و ناکس دارسی به امضا رسید، در سال 1280 تنظیم شد. در این بین شخصی بنام آنتوان کتابچی خان که شخصی گرجی الاصل ایرانی بود، برای این قرار داد بسیار تلاش کرد و به نوعی او پادرمیانی کرد تا این قرارداد منعقد شود. در این قرارداد، اکتشاف و بهره برداری از نفت در کشور ایران به جز مناطق شمالی کشور، به مدت 60 سال به آقای دارسی واگذار شد. دارسی بلافاصله پس از امضای این قرارداد، شرکتی را با نام شرکت نفت ایران و انگلیس تاسیس نمود تا کارهای استخراج و اکتشاف نفت را انجام دهد. شاه در ازای امضای این قرارداد، حدود 20 هزار پوند پول نقد و بیست هزار پوند نیز به صورت سهم و همچنین 16 درصد از سود خالص سالانه فروش نفت را نیز دریافت نمود. گرچه این شرط ها بعدها موجب مشکلات و منازعاتی بسیار شد.

آشنایی با قدیمی ترین چاه نفت ایران

اهمیت میدان نفتی مسجد سلیمان

میدان نفتی مسجد سلیمان با آنکه یکی از مهمترین میدان های نفتی در ایران بوده است، اما مدتی به دلیل مشکلات بوجود آمده اکتشاف نفت از آن متوقف شد و دوباره پس از مدتی نفت از آن استخراج شد. البته هنوز هم این میدان نفتی برای کشور ایران بسیار مهم و حائز اهمیت است و این میدان نفتی، نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی ایران دارد که باید به آن بیشتر توجه شود. این منطقه نفتی که به عنوان چاه شماره یک ایران نیز شناخته می شود، سهم عظمیی از تولید نفت کشور ایران را بر عهده دارد و امروزه در بخش هایی از این میدان نفتی، گاز نیز استخراج می شود که به مصرف بسیاری از صنایع می رسد.