استفاده از JavaScript بر چگونگی خزیدن و ایندکس کردن سایت شما تأثیر دارد. اطمینان حاصل کنید که جاوا اسکریپت در راهبرد استراتژی SEO خود قرار نگرفته است.
جاوا اسکریپت و سئو همیشه با هم خوب نبودند. رباتهای موتور جستجو ، از جمله Googlebot ، نمی توانند جاوا اسکریپت را بخزند، بنابراین قادر به دیدن هیچ محتوا جاسازی شده با جاوا اسکریپت نبودند. اکنون ، Google و سایر موتورهای جستجو می توانند جاوا اسکریپت را خزیده و ارائه دهند. در این مقاله ، ما به شما نشان می دهیم که چگونه JavaScript را پیاده سازی کنید تا مطمئن شوید SEO شما تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

آیا موتورهای جستجو می توانند JavaScript را جستجو کنند؟

اینکه موتورهای جستجو می توانند جاوا اسکریپت را بخزند یا خیر، پاسخی ساده نیست. استفاده از JavaScript برای طراحی و عملکرد همیشه با یک خطر خاص همراه است. که خزندگان نادرست به تفسیر محتوا می پردازند و نتایجی را که قصد نداشتید تولید می کنند.
یکی از موتورهای جستجو که می تواند با JavaScript سر و کار داشته باشد ، Google است. ممکن است برخی ابزار خزندگان نتوانند نقشه سایت XML ایجاد کنند. Google از بسیاری از تأمین کنندگان دیگر در خزیدن JS جلوتر است.
BING قابلیت ارائه ربات های خود را با توجه به JavaScript محدود می کند: “با این حال ، bingbot لزوماً از همه چهارچوبهای مشابه JavaScript پشتیبانی نمی کند که در آخرین نسخه از مرورگر مدرن مورد علاقه شما پشتیبانی می شوند.” Google همچنین به مدیران وب توصیه می کند که به سرعت محتوای جاوا اسکریپترا تغییر دهند تا از رندر پویا استفاده کند.

طراحی سایت-نکات سئو و جاوا اسکریپت

آیا JavaScript زمان بارگذاری وب سایت را افزایش می دهد؟

ابتدا وب سایت های جاوا اسکریپت باید توسط مشتری یا یک ربات ارائه شود تا نمایش داده شود. این رندر زمان می برد. بنابراین ، سایتهای JS نسبت به سایتهای HTML زمان بارگذاری بالاتری دارند ، اما با ابزارهای خاص می توان بارگیری حتی با JavaScript را بهینه کرد.
اگر جاوا اسکریپت به صورت کد رهگیری یا کد دیگری از اشخاص ثالث استفاده می شود، باید اجازه دهید که کد در انتها به صورت غیر همزمان انجام شود تا سرعت صفحه تحت تأثیر قرار نگیرد.

Google چگونه JavaScript را مشاهده می کند؟

Google قادر به ارائه وب سایتهای نوشته شده با JavaScript و CSS است.
در اصل ، گوگل بهترین موتور جستجو در مورد برخورد با JavaScript است. با این وجود ، شما نباید وب سایت های خود را منحصراً مبتنی بر JavaScript توسعه دهید ، بلکه از عناصر JS استفاده کنید.
در اکتبر سال ۲۰۱۸ ، در پاسخ به Reddit ، جان مولر اظهار داشت که جاوا اسکریپت در سالهای آینده اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. او حتی به JavaScript و اقدامات مرتبط با SEO بپردازد: “اگر به SEO فنی علاقه دارید ، پس از HTML استفاده کنید که باید JS را بیشتر و بیشتر درک کنید”.
خود گوگل پروژه هایی مانند Google AMP و برنامه های وب پیشرفته (PWA) را تبلیغ کرده است، که کمتر روی JavaScript تمرکز می کنند و موارد دیگر بیشتر بر روی HTML و HTML5. AMP قرار می دهد.

چرا خزیدن JavaScript برای موتورهای جستجو دشوار است؟

خزیدن JavaScript به دلیل ظرفیت محاسبات برای موتورهای جستجو دشوار است. HTML ، که با PHP ، CSS و سایر فن آوری ها کار می کند ، می تواند توسط یک خزنده مستقیم خوانده شود. در این حالت، کد فراخوانی بلافاصله هنگام فراخوانی آدرس اینترنتی ارائه می شود.
با جاوا اسکریپت، این دسترسی مستقیم امکان پذیر نیست. در مرحله اول، خزنده باید DOM (Document Object Model) را تجزیه و تحلیل کند. کد DOM بارگیری و ذکر شده است و فقط در صورت انجام این کار می توان وب سایت را ارائه داد. هر مرورگر این کار را به صورت خودکار هنگام گشت و گذار در وب انجام می دهد.

۵ قانون برای JavaScript و SEO

-محتوای JavaScript برای موتورهای جستجو معنی پیدا کند، محتوا باید در حین بارگذاری ایندکس شود.
-محتوایی که وابسته به رفتارهای کاربر باشد، قابل ایندکس شدن نیست.
-سایت های JS نیاز به پشتیبانی از طرف سرور به یک URL ایندکس شده هستند.
-همان شیوه های SEO که برای سایت های HTML مورد استفاده قرار می گیرند مربوط به سایت های JS نیز می باشند.
-هیچ تضادی بین نسخه های HTML و JavaScript وب سایت وجود ندارد.

مبانی توسعه وب سایت های جاوا اسکریپت

JavaScript اغلب پیچیده تر از HTML است. برای درک آنچه برای SEO مهم است، ابتدا باید تلاش کنید تا بدانید با JavaScript چگونه کار کنید:

۱- درخواست اولیه:

مرورگر و ربات موتور جستجو درخواست GET را برای کد HTML وب سایت و دارایی های وابسته آن شروع می کنند.

۲- رندر DOM:

سایت اسکریپت JS DOM (Document Object Model) را به مرورگر یا ربات تحویل می دهد. این سند نحوه تشکیل محتوا در وب سایت و ارتباط بین عناصر جداگانه در سایت را نشان می دهد. مرورگر این اطلاعات را ارائه می دهد و آن را برای کاربر قابل مشاهده و استفاده می کند.

۳- لود IDOM:

در حالی که سایت هدف پردازش می شود ، مرورگر رویدادهایی را که متعلق به DOMContentLoaded است، شروع می کند. سپس سند HTML اولیه بارگیری و ذخیره می شود. اکنون مرورگر یا ربات آماده اجرای عناصر JavaScript است.

۴- اجرای JavaScript:

عناصر JavaScript اکنون می توانند محتویات یا عملکردهای وب سایت را تغییر دهند بدون اینکه کد منبع HTML نیاز به تغییر، حذف یا گسترش داشته باشد.

۵- بارگیری event:

به محض بارگذاری منابع JS وابسته، مرورگر لود را شروع می کند و سایت تمام می شود.

۶- Post Load Events:

پس از بارگیری سایت JS ، محتوا یا عناصر کاربردی می توانند توسط کاربر تغییر یافته یا سازگار شوند.

طراحی سایت-نکات سئو و جاوا اسکریپت

خطاهایی که باید در استفاده از جاوا اسکریپت از آن خودداری کنید

بیشتر مشکلات JavaScript و SEO ناشی از اجرای نادرست است. بنابراین بسیاری از بهترین شیوه های رایج SEO نیز می توانند برای سئو JavaScript استفاده شوند.

اینها چند مورد از رایج ترین خطایی است که می تواند رخ دهد:

۱- URL های غیرقابل ویرایش:

هر وب سایت به URL های منحصر به فرد و متمایز نیاز دارد تا بتوان این سایت ها را ایندکس کرد. بنابراین ، سایت جاوا اسکریپت شما به سند وب خود نیز نیاز دارد که می تواند کد وضعیت ۲۰۰ OK را به عنوان پاسخ سرور به یک مشتری یا استعلام ربات ارائه دهد.

۲- خطاهای pushState:

با استفاده از روش pushState می توان URL های JavaScript را تغییر داد. بنابراین ، شما باید کاملاً اطمینان حاصل کنید که نشانی اینترنتی اصلی با پشتیبانی سمت سرور منتقل شده است. در غیر اینصورت ، شما در معرض ریسک محتوای تکراری هستید.

۳- عدم وجود metadata:

با استفاده از JavaScript، بسیاری از وب مسترها، اصول سئو را فراموش کرده و متا داده ها را به ربات انتقال نمی دهند. با این حال، همان استانداردهای SEO دارای محتوای JavaScript مانند سایت های HTML هستند. بنابراین، در مورد عنوان و متا توضیحات برچسب های ALT برای تصاویر فکر کنید.

۴- ahref و img src:

گوگل بات به پیوندهایی نیاز دارد که بتواند آنها را دنبال کند تا بتواند سایتهای بیشتری را پیدا کند. بنابراین، شما همچنین باید در اسناد JS پیوندهایی با ویژگی های href یا src ارائه دهید.

۵- ایجاد نسخه های unified:

از طریق ارائه جاوا اسکریپت، نسخه های preDOM و postDOM بوجود می آیند. اطمینان حاصل کنید که در صورت امکان ، هیچ تضادی در این مورد نمی گنجد و به عنوان مثال ، می توان برچسب ها یا صفحه بندی های متعارف را به درستی تفسیر کرد. به این ترتیب از cloaking جلوگیری خواهید کرد.

۶- ایجاد دسترسی به همه ربات ها:

همه ربات ها نمی توانند مانند Javabot با JavaScript سر و کار داشته باشند. بنابراین توصیه می شود عنوان، اطلاعات متا و برچسب ها را در کد HTML قرار دهید.

۷- JS را در فایل robots.txt غیرفعال نکنید.

مطمئن شوید که JavaScript شما نیز توسط Googlebot قابل خزیدن است. برای این کار ، دایرکتوری ها نباید در robots.txt حذف شوند.

۸- از نقشه سایت استفاده کنید:

برای نشان دادن هرگونه تغییر در محتویات JS، باید همیشه ویژگی “lastmod” را در نقشه سایت XML خود نگه دارید.

طراحی سایت اینتن با تیم حرفه ایی خود توانسته یکی از بهترین شرکت های طراحی سایت در تهران را به خود اختصاص دهد.این شرکت با بیش از ۸ سال سابقه در زمینه ی طراحی سایت های اینترنتی و سئو بهینه سازی سایت در حال فعالیت است و بیش از ۴۰۰ سایت معتبر را طراحی و به نام خود اختصاص داده است.برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید تا در حیطه ی کاری خود اطلاعات بیشتری کسب نمایید.