گاه ممکن است با گذر از مزحله طراحی سایت و کار کردن بر روی وب سایت خود از لحاظ سئو شاهد مواردی باشید. یکی از این مسائل می تواند کاهش رتبه بندی سئوی سایت شما توسط گوگل باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

شما حساب Google Analytics خود را باز کرده اید تا ارزیابی کنید که بلاگ شما اخیراً چگونه انجام شده است. متوجه می شوید که برخی موارد طبیعی نیستند. بدین صورت که session کمتری وجود دارد ، بازدید صفحه کم ، و همچنین ترافیک ارگانیک به طور مداوم در حال کاهش است. و در نتیجه سایت شما شروع به کاهش رتبه های SERP می کند.
در این مطلب به بررسی ۱۰ دلیل کاهش رتبه بندی سئوی سایت پرداخته می شود تا شما را نسبت به این موضوع آگاه سازیم.

منظور از کاهش رتبه بندی سئوی سایت چیست؟

به عبارت ساده ، کاهش رتبه بندی وضعیتی است که صفحات شما همیشه برای رتبه بندی تلاش می کنند و مرتب در حال نزول هستند.
این بدان معنی است که سایت شما مشکلی ندارد و باید ASAP را برطرف کرد.

چگونه کاهش رتبه بندی سئو را تشخیص دهیم؟

موارد بسیاری وجود دارد که می تواند منجر به تشخیص افت موقعیت شود:
کاهش در ترافیک ارگانیک
آمار کم در درآمد ترافیک.
صفحات شما از صفحه اول SERP خارج می شوند.
با ایندکس سازی پست های جدید با مشکل روبرو هستید.
رتبه شما افت حیرت انگیزی را نشان می دهد.
شما ممکن است حداقل یکی از این علائم را مشاهده کنید که اساساً نشانگر شکسته شدن چیزی در سایت شماست که برای Google جذاب نیست.

طراحی سایت-۱۰ دلیل کاهش رتبه بندی سئوی سایت

۱۰ دلیل کاهش رتبه بندی سئو سایت توسط گوگل و بازیابی آن

۱- شما توسط پنالتی Google ضربه خوردید

درصورتی که توسط گوگل پنالتی شده باشید، ایمیل می گیرید که وب سایت شما مطابق دستورالعمل ها نیست و به همین دلیل صفحات شما رتبه بندی خود را از دست می دهند.
می توانید با مرور search console، وب سایت خود را تحت تأثیر قرار دهید انتخاب جستجوی ترافیک عملکردهای دستی را بررسی کنید.
تنها وسیله ممکن برای نجات سایت شما از مجازات گوگل، درخواست Google برای بررسی مجدد است.
برای بدست آوردن یک بررسی مجدد، می خواهید شواهدی را ارائه دهید که در مورد مسئله بیان شده کار کرده اید و همچنین باید توضیح دهید که چرا این اتفاق افتاد و این خطای شما بود.
صادق بودن در اینجا کلید اصلی است. بعد از ارائه درخواست ، شخصی از Google به وب سایت شما مراجعه می کند و تأیید می کند که سایت شما طبق دستورالعمل های Google است.

طراحی سایت-۱۰ دلیل کاهش رتبه بندی سئوی سایت

۲- سایت شما هک شده است

بیایید امیدوار باشیم که دلیل سقوط رتبه های Google شما نباشید. هک شدن نه تنها بر مواضع شما تأثیر می گذارد ، بلکه تمام اطلاعات و داده های وبلاگ شما نیز در معرض خطر است.
اگر سایت شما به عنوان هک شده توسط Google مشخص شده است، هشداری را مشاهده خواهید کرد که در زیر دامنه شما در SERP می گوید: “این سایت ممکن است هک شود”.
دلایل زیادی برای هک شدن وب سایت شما وجود دارد، مانند استفاده از افزونه ها یا مضامین ناشناخته.
پس از ورود هکرها ، آنها می توانند پیوندهایی به سایتهای با کیفیت پایین یا اسکریپت های مخرب وارد کنند که منجر به افت رتبه می شود.
برای سهولت رویه ، Google یک عیب یابی تهیه کرده است تا به شما کمک کند متوجه شوید سایت شما هک شده است و چگونه آن را اصلاح کنید.
به محض اینکه به مسئله رسیدگی کرده و آن را نیز رفع کردید ، می توانید از Google درخواست تجدید نظر کنید.

طراحی سایت-۱۰ دلیل کاهش رتبه بندی سئوی سایت

۳- اشتباهات موتور جستجو

تمرکز اصلی Google بهبود تجربه کاربر است و وب سایت پر شده با خطای موتور جستجو می تواند به سقوط رتبه منجر شود.
چند اشتباه از این دست ممکن است در رتبه بندی تأثیر نگذارد ، اما اگر بسیاری از آنها را مرتباً داشته باشید ، به یک مسئله جدی تبدیل می شود.

برخی از اصلی ترین فاکتورهای بهینه سازی موتور جستجو روی صفحه که باید روی آنها تمرکز کنید عبارتند از:

کیفیت محتوا:

اگر می خواهید در صدر قرار بگیرید ، کیفیت مقالات شما باید درجه یک باشد. ضمن ایجاد محتوا برای وب سایت خود، روی دستور زبان، خوانایی و ساختار کلمه تمرکز کنید.
همچنین، اغلب پست های قدیمی را با آخرین اطلاعات به روز کنید.

عنوان صفحه:

هر صفحه باید فقط دارای ۱ عنوان H1 باشد که فقط برای عنوان استفاده می شود. اگر سایت شما بیش از یک مورد دارد، ممکن است خطاهای جدی ایجاد کند. علاوه بر این، برای درک بهتر، باید یک ساختار سرفصل مناسب را حفظ کنید.

کلمات کلیدی:

آن روزها تمام می شوند که شما فقط مطالب خود را با کلمات کلیدی انجام می دهید و طی چند روز رتبه بندی می شود. هوش مصنوعی Google با نام RankBrain امروز به طرز چشمگیری هوشمندانه است، بنابراین کلمات کلیدی و بهینه سازی بیش از حد می تواند به مجازات الگوریتمی منجر شود.

طراحی سایت-۱۰ دلیل کاهش رتبه بندی سئوی سایت

تبلیغات:

اضافه کردن تبلیغات زیاد در یک صفحه می تواند تا حد زیادی بر تجربه کاربر تأثیر بگذارد و آنها را به ترک فوراً سایت تحریک کند.

خطا ۴۰۴:

این اتفاق زمانی می افتد که ربات ها نمی توانند صفحات را در وب سایت شما پیدا کنند. ممکن است وقتی شخصی در این صفحه قرار دارد ، صفحه را حذف کرده یا URL اصلی را تغییر داده باشید که منجر به نمایش خطای ۴۰۴ می شود.
اگر خطا ۴۰۴ در صفحات افزایش یابد، تصور اشتباهی به گوگل می دهد و در نهایت منجر به افت رتبه گوگل می شود.

نرخ bounce rate:

به عبارت ساده تر، نرخی است که کاربران پس از مراجعه به صفحه شما از نتایج جستجو، به عقب می روند.
نرخ bounce rate نشان می دهد که صفحه شما برای آن سؤال مناسب نیست و کاربران از آن لذت نمی برند. و در آخر، به صفحات آخر در گوگل رسیده است.
در حالت ایده آل ، زمان session 2 دقیقه خوب است ، در حالی که ۵ دقیقه بسیار عالی است. بنابراین ، سعی کنید یک محتوای جذاب ایجاد کنید که ترافیک شما حداقل به مدت ۲ دقیقه سبب باقی ماندن مخاطبان به صفحه شما شود.

مدت زمان بارگذاری صفحه:

صفحه ای که بیش از ۳ ثانیه طول بکشد می تواند خوانندگان را که منجر به افزایش bounce rate می شود، از صفحه خارج کند. تغییر به میزبانی بهتر می تواند سرعت سایت را ۹۰٪ افزایش دهد.

۴- وب سایت شما down شده است

اگر وب سایت شما میزبان وب ارزانی دارد که اغلب برای ماندن آنلاین تلاش می کند ، ممکن است با این وضعیت روبرو شوید.
همچنین ، ممکن است شما فردی باشید که در روزهای آخر هفته در وب سایت کار می کند. بنابراین، اگر فعالیت سایت شما در ابتدای هفته کاهش یابد، سایت شما برای روزها باقی بماند این احساس غلطی به گوگل می دهد که سایت شما down است.
به همین دلیل ، مرتباً رتبه Google شما کاهش می یابد تا زمانی که شما این مشکل را برطرف کردید و خزنده ها دوباره به صفحات وب مجدد مراجعه کنند.
در صورت هک یا سرعت بارگذاری سرور کم ، ممکن است وضعیت یکسان ایجاد شود. می توانید بررسی کنید که آیا وب سایت فقط برای شما پایین است یا برای همه یکسان است.
برای رفع مشکل …
استفاده از وب سرور و میزبان هاست مناسب می تواند شما را از این مشکل نجات دهد و تیم پشتیبانی به شما کمک می کند تا مشکلات فنی را برطرف کنید.

طراحی سایت-۱۰ دلیل کاهش رتبه بندی سئوی سایت

۵- افزایش لینک های غیر طبیعی به وب سایت شما

کیفیت پیوندها به وب سایت شما یک عامل بهینه سازی موتور جستجو است. اگرچه ممکن است Google آن را به عنوان یک عامل رتبه بندی قبول نکند، همه می دانند که پیوندهای با کیفیت بالا می توانند موقعیتهای SERP شما را تا حد زیادی بهبود بخشند.
به بیان ساده، بک لینک به عنوان یک سیستم رای گیری عمل می کند. هنگامی که از یک منبع معتبر بک لینک دریافت می کنید، ارزش شما افزایش می یابد. Google شروع به اهمیت دادن به وب سایت شما می کند.
از طرف دیگر ، بک لینک های منابع کم کیفیت نشانگر شیوه های ضعیف است و منجر به ایجاد اعتماد کمتر می شود.
افزایش ناگهانی پیوندهای غیر طبیعی با کیفیت می تواند اقتدار شما را کاهش دهد و به نوبه خود بر مواضع SERP تأثیر بگذارد.

راه رفع آن؟

۱٫ از مالک سایت بخواهید که لینک را حذف کند: امکان ارسال ایمیل به صاحب سایت وجود دارد و از وی بخواهید که لینک را حذف کند
۲٫ از Google بخواهید آن را حذف کند: اگر گزینه ذکر شده در بالا به شما کمک نمی کند ، از ابزار disavow گوگل برای غیرفعال کردن لینک های با کیفیت پایین استفاده کنید.

طراحی سایت-۱۰ دلیل کاهش رتبه بندی سئوی سایت

۶- از دست دادن بک لینک

بدست آوردن بک لینک های جدید الزاماً مسئله نیست. بک لینکهایی که با گذشت زمان ایجاد کرده اید نیز نیاز به نظارت دارند.
برای جلوگیری از چنین شرایطی، ابتدا باید دلایل حذف بک لینک را تحلیل کنید و سپس از مالک بخواهید که دوباره آن را درج کند. یا می توانید یک لینک با کیفیت مشابه را از وب سایت یک مقام دیگر بدست آورید.

۷- تغییرات در ساختار وب سایت

تغییر موضوع وب سایت، کدها، لینک مجدد و غیره یک عمل مکرر در بین وبلاگ نویسان است. اما ممکن است منجر به افت رتبه و ایجاد برخی از مشکلات ناشناخته شود.
هنگام rebranding یا برند سازی مجدد وب سایت خود ، بالاترین شانس مواجه شدن با این مشکلات مربوط به ساخت سایت را دارید.
تیم شما ممکن است صفحات را حذف کند، URL را تغییر دهد، پیوندهای داخلی را بروزرسانی کند یا در مرور مجدد تغییراتی را در نویگیشن ایجاد کند. یک یا چند دلیل از این دلیل متحد می تواند منجر به از دست رفتن رتبه بندی شود.
با این حال، بهبود این مسئله بسیار ساده است.
تمام کاری که شما باید انجام دهید اینست که از داده های پشتیبان (قبل از rebranding) استفاده کنید و آن را با نمونه جدید جایگزین کنید.
این ایده خوبی است که از یک محیط مرحله بندی برای شاخص ها استفاده کنید و سایت خود را به طور کامل آزمایش کنید قبل از اینکه تغییرات خود را به صورت زنده انجام دهید. میزبان های Cloud مانند CloudWays محیط صحنه بندی و برنامه های پشتیبان کاملاً رایگان را ارائه می دهند.
علاوه بر این ، از تغییر مسیر ۳۰۱ استفاده کنید تا Google را درباره تغییرات در ساختار URL صفحات آگاه کنید.

طراحی سایت-۱۰ دلیل کاهش رتبه بندی سئوی سایت

۸- مشکلات با پرونده Robots.txt

پرونده Robots.txt در واقع یک فایل متنی است که برای خزنده های موتور جستجو درنظر گرفته شده است. این برنامه شامل دستورالعمل ها یا قوانینی است که نحوه خزیدن صفحات در وب سایت را مشخص می کند.
حتی اگر همیشه پیشنهاد می شود از ویرایش پرونده robots.txt دوری کنید ، ممکن است شما یا برخی افزونه ها آن را به روز کرده و شیوه خزیدن ربات های Google را تغییر داده باشند.
با داشتن رضایت نامه غیرمجاز، ربات ها نمی توانند صفحات شما را فهرست بندی کنند و در آخر اینکه سایت شما رتبه بندی را از دست می دهد.

طراحی سایت-۱۰ دلیل کاهش رتبه بندی سئوی سایت

۹- رقبای شما از شما پیشی می گیرند

در این حالت، شما شاهد افت موقعیت چشمگیری نخواهید بود اما با کمی حاشیه از جمله افت موقعیت ۱ یا ۲ پله ای مواجه می شوید.
همچنین رقبای خود را در رتبه برتر مشاهده خواهید کرد و Google از مقالات آنها نسبت به شما حمایت می کند.
برای بازیابی مواضع قبلی خود ، ابتدا باید بدانید که چرا صفحه رقیب شما را با استراتژی زیر دور کرده است:
در صورت امکان ، نسخه قبلی مطالب را با استفاده از archive.org مقایسه کنید و ببینید دقیقاً چه کاری انجام داده اند تا از صفحه شخصی شما پیشی بگیرد.

بک لینک: رقبای شما ممکن است از چندین وب سایت معتبر لینک داشته باشند که باعث می شود Google مقاله آنها را نسبت به شما برتری بخشد. (با فرض سطح مشابهی از کیفیت محتوا)
لینک داخلی: آیا رقیب ساختار پیوند داخلی خود را تغییر داده تا لینک بیشتری بگیرد؟
تجربه کاربر: آیا آنها زمان Dwell ، میزان bounce rate و نرخ کلیک بیشتری دارند؟
ابزاری مانند SEMrush می تواند به مقایسه سایت شما با رقبا کمک کند و از روش های کار آنها استفاده کند.

طراحی سایت-۱۰ دلیل کاهش رتبه بندی سئوی سایت

۱۰- آپدیت الگوریتم گوگل

با افزودن یادگیری ماشین، این تغییرات پیچیده تر شده و به تدریج چرخیده می شوند که باعث سردرگمی و درک کمتری از آنچه در مورد این به روز رسانی شده بود می شود.
اگر افت موقعیت هیچ یک از شرایط فوق را نشان نمی دهد ، دلیل بروز آن باید الگوریتم گوگل باشد.
پاندا: کپی، مطالب ادبی و مقالات کم ارزش
پنگوئن: لینک های کم کیفیت
دزد دریایی: مطالب دزدی و عدم رعایت حق چاپ
Hummingbird: پر کردن کلمات کلیدی و مقالات کم کیفیت
کبوتر: سئو on-page وoff-page ضعیف
Possum: مبتنی بر موقعیت مکانی کاربر

طراحی سایت-۱۰ دلیل کاهش رتبه بندی سئوی سایت

نتیجه

کاهش رتبه بندی سئو سایت گوگل ممکن است یک تجربه دردناک باشد که شما برای دستیابی به موقعیت ها بسیار تلاش کرده اید و هرگز نخواسته اید رتبه های خود را از دست بدهید.
صرف نظر از انگیزه ، تقریباً همیشه می توانید رتبه های خود را با رویه های مناسب و برنامه ای مناسب بدست آورید. امیدوارم که این مقاله به شما امکان دهد دقیقاً همین کار را انجام دهید، و کاملاً با افت ناگهانی رتبه بندی گوگل روبرو شوید.