راه اندازی سایت های فروشگاهی از جمله کارهایی است که امروزه می تواند سود خوبی را برای صاحبان این سایت ها به ارمغان بیاورد. اما مدیریت سایت های فروشگاهی و نحوه طراحی آنها به این سادگی ها هم نیست و اگر به شکل صحیحی انجام نگیرد، ممکن است با ضرر و زیان همراه باشد. در حقیقت با رعایت برخی نکته ها می توانید صاحب یک سایت فروشگاهی پر درآمد باشید. در این مقاله قصد داریم به شما نکته هایی را آموزش دهیم که می تواند در افزایش درآمد فروشگاه اینترنتی شما موثر باشد. نکاتی که اگر در طراحی سایت های فروشگاهی لحاظ شود تاثیر به سزایی در افزایش بازدید سایت و میزان فروش شما خواهد داشت.

آشنایی با سایت های فروشگاهی

سایت های فروشگاهی نخستین بار در سال ۱۹۸۱ شکل گرفت و راه اندازی شد. امروزه اما هزاران فروشگاه اینترنتی در سراسر وب وجود دارد. تقریبا می توان گفت که هر محصولی که فکرش را بکنید در فضای مجازی به فروش می رود. دلیل این اتفاق هم گستردگی فضای مجازی و تنوع کاربران آن است که طیف بزرگی از جامعه را در بر می گیرد. همین عامل است که این فضا را تبدیل به بستری تجاری کرده است. اما اگر بخواهید سایت فروشگاهی خود را راه اندازی کنید باید از کجا آغاز به کار کنید؟ طراحی سایت های فروشگاهی به چه شکل است؟ چه چیزهایی در سایت های فروشگاهی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؟ سایت های فروشگاهی موفق در چه مسیری قدم برمی دارند؟ این ها سوالاتی است که باید در پی پاسخ به آنها باشید.

 

طراحی سایت-نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی

 

قبرستان ایده ها چیست؟

در علم اقتصاد از اصطلاحی استفاده می شود به نام «قبرستان مرده ها» کاربرد این اصطلاح برای مواقعی است که شما پروژه های موفق تجاری را می بینید و بعد پیش خود می گویید چرا من چنین کاری را انجام ندهم؟ چرا من نباید فروشگاه اینترنتی خودم را داشته باشم؟ واقعیت این است که پشت سر هر ایده موفقی هزاران ایده وجود داشته است که به موفقیت دست پیدا نکرده و در میانه راه با شکست روبرو شده است. همچنین هزاران ایده پشت سر این ایده های میانه راه بوده اند که حتی صاحبان آنها نتوانسته اند به نقطه شروع برسند. دلیل اینکه ما با پروژه های ناموفق مواجه نمی شویم این است که هیچکس درباره آنها حرفی به میان نمی آورد. پس اگر می خواهید موفق باشید باید با نقشه راه حرکت کنید. باید همان مسیری را دنبال کنید که افراد موفق دنبال کرده اند.
طراحی ساده، کلید موفقیت سایت های فروشگاهی
شاید در مرحله اول فکر کنید که طراحی وب سایت های فروشگاهی نیز شبیه به طراحی دکوراسیون مغازه ها است. در نتیجه هر چه پر زرق و برق تر باشد، آمار بازدید و فروش آن هم بیشتر است. در صورتی که این استدلال به هیچ عنوان صحیح نیست. حتی در فروشگاه های حقیقی نیز امروزه سعی می شود از طراحی های ساده و کاربردی در دکوراسیون ها استفاده شود. طراحی فروشگاه های اینترنتی نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر چه طراحی سایت های فروشگاهی ساده تر باشد کارایی آن بیشتر خواهد بود. همینطور که گفتیم گستره افرادی که از فضای مجازی استفاده می کنند دارای تنوع بسیاری است. به همین خاطر درک آنها از شیوه خرید در سایت های فروشگاهی ممکن است متفاوت باشد. ممکن است تا به حال تجربه ای در این مسائل نداشته باشند. به همین خاطر است که باید تا جایی که امکان دارد طراحی سایت شما ساده و کاربر پسند باشد. به گونه ای که کاربر بتواند به سادگی در آن گردش کند، محصولات متنوع آن را ببیند و هر آنچه را که نیاز دارد پیدا کند. شیوه طراحی بخش پرداخت و تشکیل سبد خرید نیز باید تا جای ممکن ساده و کاربردی صورت گیرد.

 

طراحی سایت-نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی

 

سازگاری طراحی سایت های فروشگاهی با تمام ابزارهای الکترونیک

اگر در گذشته فقط می شد از طریق دستگاه های کامپیوتر خانگی و لپ تاپ ها به اینترنت متصل شد، امروزه وضع کاملا متفاوت است. امروزه تلفن های هوشمند و تبلت ها در انواع مدل های مختلف وارد بازار شده اند و صاحبان آنها با استفاده از این وسایل الکترونیک به اینترنت نیز دسترسی دارند. این موضوعی است که در طراحی سایت های فروشگاهی قطعا باید به آن توجه ویژه داشت. احتمالا با کلمه ریسپانسیو در زمان طراحی سایت فروشگاه اینترنتی خود بارها روبرو شده اید. سایت های ریسپانسیو، کاملا با گوشی های تلفن همراه و تبلت ها سازگار هستند و به گونه ای در این دستگاه ها نمایش داده می شوند که کاربر بتواند به سادگی در سایت گردش کند. مشخص است که طراحی سایت های فروشگاهی باید به صورت ریسپانسیو انجام شود. زیرا اگر این اتفاق نیفتد شما بخش بزرگی از مراجعه کنندگان خود را از دست می دهید و این چیزی جز ضرر مالی برای شما نیست.

 

طراحی سایت-نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی

 

داشتن نمادهای اعتماد الکترونیکی

در داخل کشور هیچ چیزی بیشتر از نمادهای اعتماد الکترونیکی برای سایت های فروشگاهی لازم نیست. اغلب مردم تا به حال ممکن است از طریق سایت های فروشگاهی خرید نکرده باشند. این مسئله گاهی باعث می شود که دچار تردید و شک شوند و نتوانند به راحتی با خرید مجازی کنار بیایند. اعتماد سازی کاری است که در طراحی فروشگاه های اینترنتی حتما باید به آن دقت داشت. یکی از راه های اعتماد سازی نیز، استفاده از نمادهای اعتماد الکترونیک است. به این منظور باید از طریق وزارت صنعت و معدن و تجارت اقدام کنید و برای فروشگاه اینترنتی خود نماد اعتماد بگیرید. همین نماد کوچک گاهی می تواند نقش بزرگی در سود و ضرر شما داشته باشد.

 

طراحی سایت-نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی

 

ارائه توضیحات کامل برای هر کالا

دنیای امروز، دنیای ارتباطات و محتواست. امروزه سایت هایی در فروش و افزایش درآمد موفق هستند که بتوانند اطلاعات دقیق تری را در اختیار خریداران خود بگذارند. به همین خاطر است که تولید محتوای کاربر پسند اهمیت زیادی برای سایت های فروشگاهی دارد. محتوایی که بتواند محصول را به طور کامل برای خریدار معرفی کند و مزایا و معایب آن را به او نشان دهد. این کاری است که فروشگاه های اینترنتی موفق آن را انجام می دهند. فراموش نکنید که در سایت های فروشگاهی هیچ رد پایی از فروشنده وجود ندارد و کاربر باید با دیدن و خواندن، کالاهای مورد نیاز خودش را پیدا کند. پس برای فروش بهتر محصولات خود، باید برای هر محصول توضیحات کاملی ارائه دهید، مشخصات فنی و مهم آن را برشمرید و با ارائه تصاویری با زاویه های متفاوت محصول را به مشتری نشان دهید.

طراحی سایت-نکات مهم در طراحی سایت فروشگاهی