به صفحه ایی بر روی وب است که به تبادل اطلاعات به کاربران می پردازد،پورتال اطلاعات را از جاهای مختلف جمع آوری می کند و به کاربران خود می دهد تا نیاز کاربران را برطرف نماید.پورتال ها درگاهی هستند که به سمت دنیای مجازی که کاربران می توانند از طریق امکاناتی که برایشان فراهم شده تمام نیازهایی که دارند را برطرف نمایند.نیازهایی مانند جستجو کردن،خرید،دسترسی به حساب بانکی و …


پورتال ها بر خلاف وب سایتها به منابع های مختلفی متصل هستند که دائما در حال تبادل کردن اطلاعات هستند،اینها قابلیت انتشار اطلاعات سازمان یا شرکت خود را دارند و به سایر پورتال ها به اشتراک می گذارند.

ویژگی های اصلی پورتال:

پورتال ها از نظر محتوا:

۱-پورتال اطلاعاتی،۲-پورتال کاربردی

پورتال اطلاعاتی:

پورتالهایی هستند که بیشتر اطلاعات در منابع مختلف را جمع آوری می کنند و نمایش می دهند.

پورتال کاربردی:

پورتال هایی هستند که ارائه دهنده ی سرویس هستند.

پورتال ها از نظر مخاطب:

۱-پورتال افقی۲-پورتال عمودی

پورتال افقی:

اطلاعات بسیاری را ارئه می دهد و از سرویسهای مختلفی تشکیل شده است که کاربران زیادی را پاسخگ می باشد.

پورتال عمودی:

بر روی عناوین خاص و سرویس های خاصی متمرکز هستند و پاسخگوی گروه خاصی هستند.

تفاوت میان پورتال و وب سایت:

پورتال به صورت یک منبع ورود اطلاعاتی است.پورتالها شما را به پورتالهای دیگری راهنمایی می کند و تنها یک راهنما است.داده هایی که بر روی یک وب سایت قرار میگیرد از منابع محدودتری تامین می شود.

پورتال ها مثل یک وسیله ی نقلیه هستند که به وسیله ی آن به بسیاری از خدمات می توان دست پیدا کرد و در کل وب سایتها به مقصد نامیده می شود.یک وب سایت به محل موردنظر در اینترنت که منحصر به فرد است و اشاره می کند.

پرتال:محدودیت دارد و بر روی محتوا متمرکز است.

وب سایت:گسترده است و بر روی و بر روی محتواهایی که نیاز کاربرانی که نمیشناسد تمرکز ندارد.

پرتال:موارد که می خواهید به آن دسترسی پیدا کنید انتخاب می نمایید.

وب سایت:تمامی اطلاعاتی که برای هر بازدید کننده وجود دارد قابل تنظیم کردن نیست و فقط می توانند کلمه های کلیدی که برای سایت در نظر گرفته شده است را جستجو نمایید.

بهترین راه برای متمایز کردن پرتال وب سایت این است که پرتال در مورد موضوعات مشورت می کند ولی وب سایت فقط اطلاعات را به کاربران می دهد.تعداد صفخات پرتال بسیار زیاد است اما وب سایت از صفحات کمی برخوردار است.وب سایتها یک پنجره بر روی اینترنت و شخصی است و می توان برای فروش محصولات و خدمات کسب و کار استفاده کرد.پورتال ها می تواند یاهو،aol  باشد و خیلی از کارهایی که به صورت لینک هستند را انجام دهند.