طراحی سایت به روش مدولار:کاری که در سایت های شخصی که در همان ابتدای وب ساخته شده اند این است که برای تولید سایتها باید تعدادی فایل html  ساخت و بر روی یک سرور قرار داد و ساخت. زمانی که تولید کننده با داشتن html و استفاده از ابزاری که همچین کدهایی را تولید می کند، صفحات خود را می سازد.اما امروزه با یک سری از وب سایت ها سر و کار داریم که بسیار سخت تر هستند.سایتهای امروزی که عمدتا برای شرکت های تجاری ساخته می شوند دارای تعداد قابل توجهی از صفحات است. قسمتی یا کل هر یک از این صفحات بصورت داینامیک بر اساس داده های گرفته شده از یک بانک اطلاعاتی ساخته می شود. سایتها قابلیت جستجو در سایت و نمایشی از نقشه سایت را فراهم می سازد.

قدم موثر در این راه، تشخیص قالب صفحات وب سایت است. یک قالب در واقع یک نوعِ صفحه در وب سایت را توضیح می دهد. یک قالب می تواند در یک یا تعدادی از طراحی سایت مورد استفاده قرار گیرد. مثلا در یک سایت نمایش دهنده محصولات یک شرکت تجاری، یک قالب اساسی، قالب صفحات کاتالوگ است. این قالب مشخص می سازد که در هر صفحه ساخته شده بر اساس این قالب یک محصول چگونه بایستی نمایش داده شود. قالب دیگر می تواند قالب نتیجه یک جستجو باشد که تعیین می کند نتایج را چگونه بایستی نمایش داد. گرچه یک سایت ممکن است شامل هزاران صفحه باشد، ولی تعداد قالبهایی که برای آنها در نظر گرفته می شود، ممکن است به ده تا هم نرسد. با تشخیص قالب صفحات، اجزای منطقی هر قالب را می توان بعنوان مدول ها معین کرد.




در این قالب مدول های عام زیر قابل تشخیص هستند:

:header شامل عناصر انتخاب زبان، ورود به سایت و جستجو

:navigation پیمایش سایت

:Footerلینکهایی به بخش های عمومی سایت

به غیر از این مدول ها که در همه صفحات سایت وجود دارند، مدول های خاص این بخش عبارتند از :

اشکال سمت چپ و راست

تصویر محصول انتخاب شده به همراه تصاویر محصولات مربوط

شرحی متنی از محصول


با مشخص کردن مدول ها اولین قدم در تولید سایت برداشته شده است. قدم بعدی انتخاب یا ایجاد محیط نرم افزاری است که اجازه ایجاد مدول ها و ترکیب آنها به روشی سیستماتیک برای تولید صفحات سایت بصورت داینامیک است. تکنولوژی به ما این اجازه را می دهد که هر مدول بصورت مستقل پیاده سازی و ذخیره کنیم.

هرگاه درخواستی برای یک صفحه ارسال شود، تکنولوژی مورد اشاره قالب صفحه را دریافت کرده، مدول های مورد استفاده در آن قالب را تشخیص داده، برای هر مدول استاتیک محتوا و برای هر مدول دینامیک خروجی آنرا تولید کرده و تمامی آنها را با هم ترکیب نموده تا در نهایت محتوای یک صفحه را تولید کند.این عبارات تشریحی خیلی انتزاعی و ساده شده است و چنین محیطی را نشان می دهد.اگر سایتی با این روش ساخته شود، مدیریت آن بصورت کارآمد قابل انجام است.مزیت دیگر توسعه یک کتابخانه از مدول هایی است که می تواند در تولید سایتهای دیگر بدون نیاز به هیچ تغییری یا با اندک تغییرات قابل استفاده مجدد باشد.هر چه این کتابخانه وسیع تر باشد امکان استفاده مجدد از آن بیشتر است،ساخت سایتهای جدید با هزینه و زمان کمتری انجام خواهد شد.