گوگل در سال های اخیر تعداد زیادی الگوریتم جهت پیشرفت و ارتقاء کیفیت جست و جو در گوگل توسط کاربران ایجاد کرده است . در این مقاله به برخی از آن ها خواهیم پرداخت .

تقویت الگوریتم های گوگل

ایجاد الگوریتم پاندا (Google Panda) در الگوریتم های گوگل

الگوریتم پاندا برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ به الگوریتم های گوگل شد . هدف این الگوریتم ، ایجاد تغییر در نتایج جست و جوی گوگل برای تعیین رتبه سایت ها ؛ یعنی سایت های بی کیفیت و کم محتوا رتبه پایین تر و سایت های پر محتوا و با کیفیت از رتبه بالاتری برخوردار شوند .پس از اعمال این الگوریتم ، گزارشاتی مبنی بر افت رتبه بسیاری از سایت ها مخصوصا سایت های پر تبلیغ به دست مدیران گوگل رسید . البته این الگوریتم از زمان انتشار تا به حال تغییرات زیادی داشته است و به دفعات به روز رسانی شده است . همچنین گوگل برای رسیدگی به شکایات به دلیل افت سئو آن سایت ها ، برای مدیران سایت ها مشاوره افزایش سئو سایت قرار داده است .

ایجاد الگوریتم مرغ مگس خوار (Google Hummingbird) در الگوریتم های گوگل

گوگل در سال ۲۰۱۳ شروع به استفاده از این الگوریتم کرد . الگوریتم مگس خوار در واقع راجع به متن نوشته شده توسط کابر در جست و جوی گوگل قضاوت می کند و قصد بررسی هدف کاربر را دارد تا نتایج جست و جو برای کاربران بهینه سازی شود و هرچه سریعتر کاربران را به هدفشان از جست و جو برساند . به واسطه این الگوریتم تمام عبارتی که توسط کاربر مورد جست و جو قرار گرفته بررسی می شود و نتایج مناسب تری برای وی به نمایش در می آید . این الگوریتم برای برخورداری کاربران از Semantic Search یعنی جست و جوی با معنی ایجاد شده است و تا کنون نیز به دفعات به روز رسانی شده است .

ایجاد الگوریتم پنگوئن (Google Penguin) در الگوریتم های گوگل


تکنیک های سئو black-hat

در واقع پنگوئن نام کدی است که به الگوریتم های گوگل در سال ۲۰۱۲ اضافه شد . هدف این الگوریتم ، پایین آوردن رتبه سایت هایی است که دستورالعمل های مدیران گوگل را توسط تکنیک هایی مانند اسپم (Spam) و black-hat SEO و صفحات دروی نادیده می گیرند . توسط این تکنیک ها ، مدیران سایت ها تعداد لینک هایی که به سایتشان اشاره می کند را افزایش می دهند و در نتیجه رتبه صفحات وب سایتشان را افزایش می دهند و ترافیک ارجاع سایت را به واسطه آن در آنالیتیکس بالا می برند . به واسطه فیلتر پنگوئن ، صفحاتی که از تکنیک black-hat استفاده می کنند را شناسایی می کند و تا حدودی از نمایش آن ها در نتایج جست و جو جلوگیری می کند . این الگوریتم هم مانند سایر الگوریتم ها توسط گوگل برای بهبود عملکرد به مرور زمان به روز رسانی می شود .

نتیجه گیری

لازم به ذکر است که یکی از تفاوت های اصلی بین این سه الگوریتم از الگوریتم های گوگل این است که مرغ مگس خوار بر خلاف پاندا و پنگوئن تأثیری بر سئو سایت ندارد و تنها برای بهینه سازی نتایج جست و جو برای کاربران در نظر گرفته شده است . برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره به مقالات مرتبط رجوع کنید : تکنیک های سئو برای افزایش ترافیک سایت | ترافیک غیر واقعی و فیک و تاثیر آن بر سئو