پس از طراحی سایت مرحله دوم افزایش رتبه سایت ها در موتور های جستجو است .موتورهای جستجو از الگوریتم برای رتبه بندی وب سایت ها بر اساس موضوع و ارتباط استفاده می کنند. همه ی وب سایت ها در فهرست موتور جستجو بر اساس این ساختار طبقه بندی شده که در نهایت در رتبه بندی مطلوب برای جستجو کاربر نمایش داده شود. به طور کلی، معیارهای ارزیابی وب سایت و انجام این رتبه بندی رابه عنوان عوامل رتبه بندی می گویند. در سئو سایت ها و افزایش رتبه در موتور های جستجو بسیار مهم است. در ادامه با این موضوع آشنا خواهیم شد.

موتور جستجوی گوگل و رتبه بندی سایت ها

دلایل این موضوع واضح است: با توجه به افزایش نمایی در تعدادی از اسناد در اینترنت و در نتیجه صفحه اول جستجو – در وب سایت های بدون الگوریتم اتوماتیک با وجود ارزیاب کیفیت انسانی هنوز هم رتبه بندی آن ممکن نخواهد بود . در حالی که، از یک طرف، این الگوریتم ها پیش پا افتاده (منظور نیاز به یک الگوی) هستند، آنها بهترین راز نگه دار در کسب و کار اینترنتی هستند، چرا که برای اپراتورهای موتور جستجو ضروری است به این جهت که نگه داشتن عوامل موثر بر الگوریتم به شدت محرمانه است.
دلیل این موضوع ابتدایی بودن است نه مربوط به رقابت: اگر تعریف و میزان تاثیر عوامل مربوط به رتبه به خوبی شناخته شده بود، امکان ارائه آنها در همان زمان بی ربط وجود داشت ،  چون آنها را می توان دستکاری کرد.

چگالی کلمات در سایت ها و حساسیت موتوره ای جستجو

در آغاز دوران موتور جستجو، گوگل وب سایت هایی که در مورد موضوعات خاص مربوط بر اساس چگالی بالای کلمه کلیدی در مورد این موضوع بودند را رتبه بندی می کرد. با این حال، مدیران سایت از این دانش برای صعود تا رتبه SERP با استفاده از کلمات کلیدی صفحاتی غیر مرتبط را جستجو می کردند.
این امر نه تنها موجب رقابت واقعی بین موتورهای جستجو و اپراتور وب سایت ها می شود، بلکه رمز و راز اطراف آن عوامل رتبه بندی را نیز موجب می شود. با هدف توسعه جستجوی معنایی، مجموعه ای از معیارها ابداع شد که در ابتدا کاملا فنی (به عنوان مثال تعداد لینک دهنده) بود، اما در عین حال نیز شامل اجزای کمتر فنی (به عنوان مثال سیگنال های کاربر)نیز شد.
این امر در تکامل مستمر از عوامل رتبه بندی ، در کنار دستیابی به نتایج جستجو بهینه، به اوج خود رسید ، که طبقه بندی و پیچیدگی با توجه به چرخه در حال انجام به روز رسانی تکراری تحت تاثیر سیگنال های کاربر است که به بهینه سازی ثابت با هدف تولید جستجوی مناسب ترین نتایج برای کاربران است.
برای اپراتورهای وب سایت این بدان معنی است که از یک سو تعداد به طور پیوسته در حال کاهش عوامل است که می تواند منفی دستکاری شود، ، و از طرف دیگر – جهت افزایش مبارزه با اسپم، نامربوط و کوتاه termism تلاش می شود.