بالا بودن سرعت وب سایت از جمله عواملی است که می تواند بازدید کنندگان سایت را حفظ کرده و رضایت آن ها را بدست آورد. برای این منظور باید طراحی سایت با استاندارد های بهینه سازی صورت پذیرفته باشد و همچنین ترفند های افزایش سرعت سایت در طراحی سایت اجرا شده باشند. از جمله عواملی که در بالا بردن سرعت وب سایت بسیار تأثیر گذار است، بهینه سازی دیتابیس سایت است. همان طور که مستحضر هستید، تمام اطلاعات سایت از قبیل متن، تصاویر، تغییرات انجام گرفته بر روی تنظیمات اصلی سایت، اطلاعات مربوط به افزونه ها و… بر روی دیتابیس سایت ذخیره می شوند. با هر بار به روز رسانی سایت، اطلاعات جدیدی به دیتابیس یا همان پایگاه داده اضافه می شود. انباشته شدن اطلاعات در پایگاه داده در گذر زمان می تواند کاهش سرعت لود سایت را به همراه داشته و به این ترتیب از آمار بازدید کنندگان سایت بکاهد. برای حل این مشکل مستلزم رسیدگی و بهینه سازی دیتابیس هستیم. در این مقاله می خواهیم شما را با نحوه بهینه سازی دیتابیس به منظور بالا بردن سرعت وب سایت آشنا نماییم. با شرکت طراحی و بهینه سازی سایت اینتن همراه باشید.


مراحل بهینه سازی دیتابیس

برای بهینه سازی دیتابیس باید مراحل مختلفی را پشت سر بگذارید که هر کدام از این مراحل نقش زیادی در سبک شدن پایگاه داده و نظم بخشیدن به آن دارند. اکنون به بررسی این مراحل پرداخته و توضیحاتی در مورد نحوه انجام هر مرحله ارائه می دهیم.

حذف اطلاعات منسوخ و بلا استفاده

اولین مرحله بهینه سازی دیتابیس که مطمئناً به ذهن همه مدیران سایت خواهد رسید حذف اطلاعاتی از دیتابیس است که مورد استفاده قرار نمی گیرد و بیهوده فضای پایگاه داده را اشغال کرده اند. همچنین ممکن است هنگامی که مطلب جدیدی را ایجاد می کنید چند نسخه کپی از مطلب شما در دیتابیس ایجاد شود که شما با حذف آن ها می توانید فضای قابل توجهی از دیتابیس را آزاد نمایید.



حذف افزونه هایی که کاربردی برای سایت شما ندارند

یک سری افزونه ها به طور پیش فرض بر روی سیستم های مدیریت محتوا نصب شده اند که ممکن است بعضی از آن ها مورد استفاده سایت شما قرار بگیرند و برخی از آن ها به درد شما نخورند. این افزونه ها دلیلی برای اشغال کردن دیتابیس ندارند و حذف آن ها می تواند در بهینه سازی دیتابیس موثر باشد. گاهی خود مدیران سایت برای آن که امکان جدیدی در سایت خود فراهم کنند اقدام به نصب افزونه های مورد نیاز خود می کنند که بعد از مدتی آن ها را غیرفعال کرده و دیگر از آنها استفاده نمی کنند. این افزونه ها هم بهتر است از پایگاه داده ریشه کن شوند.

نصب افزونه های مدیریت بهینه سازی دیتابیس

برای برخی از CMS ها افزونه هایی موجود هستند که بهینه سازی دیتابیس را مدیریت کرده و قابلیت این را دارند تا به صورت دوره ای (قابل تنظیم در تنظیمات) پایگاه داده را بر اساس مراحل و الگوریتم های بهینه سازی دیتابیس، بهینه نمایند. در جوملا و وردپرس که امروزه بیشترین استفاده را در ایران دارند، افزونه های بهینه سازی قابل نصب و راه اندازی هستند. از بهترین افزونه های بهینه سازی دیتابیس برای وردپرس می توان به افزونه WP-Optimize، WP CleanUp Optimizer و WP DB Manager اشاره کرد که جزء پر امتیاز ترین افزونه های وردپرس در این زمینه می باشند.

کد نویسی برای بهینه سازی دیتابیس

یکی دیگر از روش های بهینه سازی دیتابیس که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد استفاده از کد نویسی در Direct Admin است. هم اکنون یک خط کد که می تواند در این امر کمک بسیاری به شما بکند را در اختیارتان قرار می دهیم. البته این کد برای سرور های مختلف با رم های مختلف کمی متفاوت است.

کد بهینه سازی دیتابیس برای سرور هایی که کمتر از ۱ گیگابایت رم دارند

# cp -f /usr/share/mysql/my-medium.cnf /etc/my.cnf# service mysqld restart

کد بهینه سازی دیتابیس برای سرور هایی که بین ۱ الی ۲ گیگابایت رم دارند

# cp -f /usr/share/mysql/my-large.cnf /etc/my.cnf# service mysqld restart

کد بهینه سازی دیتابیس برای سرور هایی که بیشتر از ۲ گیگابایت رم دارند

# cp -f /usr/share/mysql/my-huge.cnf /etc/my.cnf# service mysqld restart

امیدوارم مطلب فوق مفید واقع شده باشد و در بالا بردن سرعت وب سایت شما نقش ویژه ای ایفا کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه بهینه سازی سایت و افزایش سرعت بارگزاری سایت می توانید مطالب زیر را هم مطالعه نمایید:

بالا بردن سرعت وب سایت با استفاده از عکس های تار

شبکه تحویل محتوا (CDN) چیست؟

با اینتن به روز باشید…