طراحی سایت دیگر همانند گذشته به قرار دادن چند صفحه وب در کنار یکدیگر ختم نشده و بسته به کاربرد دقیق آن به دسته بندی های متفاوتی تقسیم می‌شود. به عنوان نمونه باید به طراحی وب سایت B2B اشاره کنیم که کاربردهای خاص خود را دارد. در ادامه بیشتر با مفهوم طراحی سایت B2B آشنا می‌شویم.

معنی طراحی وب سایت B2B

منظور از عبارت B2B، بیزینس به بیزینس یا همان (Business to Business) است که در دنیای کسب و کارهای الکترونیکی به شیوه‌ای خاص از ارتباطات اطلاق می‌شود. در این روش شرکت ها و شرکت ها با یکدیگر در ارتباط هستند، به جای این که یک شرکت با مشتریان ارتباط برقرار کند. اما منظور از طراحی وب سایت B2B چیست؟

یک طراحی وب سایت B2B در واقع شعبه الکترونیکی است که به منظور ارتباط با دیگر وب سایت ها و همچنین فروشندگان در نظر گرفته شده است، به جای این که هدف از طراحی آن جذب خریداران و مشتریان نهایی به صورت مستقیم باشد. به عنوان نمونه امروز تمامی فروشگاه های اینترنتی که ما به آن‌ها مراجعه می‌کنیم از نوع B2C یا همان Business to Customer هستند، چرا که شرکت ها با خریداران ارتباط دارند.

مقاله پیشنهادی: طراحی سایت بی تو بی B2B چیست و چگونه به رشد کسب و کار شما کمک می‌کند؟

اما در یک طراحی سایت B2B دیگر یک خریدار جزء مخاطب نبوده و دیگر شرکت ها و فروشندگانی که قرار است بعد از خرید محصولات ما، آن‌ها را به دست مشتریان نهایی برسانند مخاطب محسوب می‌شوند. به عنوان برخی طراحی وب سایت های B2B می توان به طراحی سایت شرکتی و همچنین طراحی سایت بازرگانی اشاره کرد.

در چنین وب سایت هایی اصولا چیزی تحت عنوان سبد خرید وجود ندارد، چرا که فروشندگان و شرکت های همکار دیگر قرار نیست به این شیوه از محصولات وب سایت مذکور خریداری کنند. در یک طراحی وب سایت B2B هدف اصلی بیشتر تنها معرفی محصولات است و قرار نیست خرید و فروشی به صورت آنلاین صورت بگیرد.

در چنین وب سایتی باید تمامی محصولات خود را با اطلاعات دقیق قرار داد. اگرچه قرار نیست کسی به صورت پرداخت مستقیم همچون زمان استفاده از فروشگاه های آنلاین، مبلغی پرداخت کند، اما حداقل باید در صفحه مخصوص به هر محصول گزینه‌ای تحت عنوان موجود یا ناموجود در انبار کالا وجود داشته باشد تا شرکت همکار یا فروشنده‌ای که در حال تلاش برای برنامه ریزی است، کار خود را به درستی انجام بدهد.

مقاله پیشنهادی: طراحی سایت شرکتی

همچنین با وجود عدم نیاز به استفاده از درگاه بانکی، بد نیست قابلیتی هایی همچون سفارش آنلاین را نیز به یک طراحی وب سایت B2B اضافه کنیم. به این ترتیب هر شرکت همکار و یا فروشنده در صورت نیاز به داشتن یک محصول خاص وارد صفحه اختصاصی آن در وب سایت شما شده و در قسمت سفارش، تعداد و یا میزان مورد نظرش را وارد می‌کند.

در طراحی وب سایت B2B همچنان سئو اهمیت دارد، اما اهمیت آن به اندازه‌ای نیست که در وب سایت های فروش آنلاین شاهدش هستیم. یک وب سایت B2B معمولا مشتریان مشخصی دارد که همگی آدرس وب سایت را می‌دانند. با بهبود سئوی سایت، حتی اگر طراحی وب سایت B2B شما در نتایج برخی جستجوها در صفحات اول قرار بگیرد، باز هم نمی‌توان از آن سودآوری قابل توجهی داشت، چون برای مشتریان نهایی در این وب سایت چیزی برای خرید و یا انتخاب وجود ندارد.