اینترنت به عنوان یک شبکه جهانی، افراد بسیاری را از نقاط مختلف دنیا با هم ارتباط می دهد. یک بخش از این شبکه جهانی را آدرس آی پی تشکیل داده که به کامپیوتر هر کاربر اختصاص داده شده است. ای پی من را می توان به روشهای گوناگون و خیلی سریع بر روی صفحه کامپیوتر به نمایش گذاشت. ما در این مقاله تلاش داریم که اطلاعاتی را در خصوص آی پی و کاربردهای آن در اختیار شما خوانندگان عزیز و محترم قرار دهیم؛ با ما تا پایان این متن به منظور اطلاعات بیشتر همراه باشید.

آشنایی با آدرس آی پی من در شبکه اینترنت

منظور از آی پی من چیست؟

امروزه افراد بسیاری به وسیله رایانه و یا گوشی های شخصی خود برای کسب و کار، خرید، اطلاعات و … به شبکه جهانی اینترنت متصل می شوند. از همین رو، به ازای استفاده کاربران از این دنیای نامتناهی و گسترده به کامپیوتر یا گوشی همراه آنها یک آدرس اختصاصی و منحصر به فرد (IP) تعلق می گیرد. این آدرس محل نمایش کامپیوتر مورد نظر بر روی شبکه بوده و درست همانند آدرس کد پستی خانه هر فرد عمل می کند. به عبارت دیگر ای پی من نیز مشابه کد پستی که نشانی و محل خانه هر فرد را با ارقامی طبق قواعد خاص نشان می دهد، در شبکه اینترنت برای شناسایی کامپیوتر و گوشی هر شخص استفاده می شود.

آشنایی با آدرس آی پی من در شبکه اینترنت 

معنای کلمه (IP) چیست ؟

ای پی من یا IP مختصر کلمه انگلیسی Internet Protocol Address می باشد. این آی پی ها در دسته های مختلفی جای گرفته و هر دسته با کاربردهای مخصوص به خود عمل می کنند. همچنین این آدرس به لحاظ ساختاری، متشکل از دو بخش Network و Host است. بخش Network ، آدرس شبکه متصل به رایانه و بخش Host آن آدرس خود رایانه را در سبکه به نمایش می گذارد. با مشاهده آدرس آی پی متوجه خواهید شد که همه آدرس ها چه بر روی رایانه شما و دیگری، متشکل از 4 عدد بوده که به وسیله یک نقطه این اعداد را از یکدیگر متمایز کرده اند.

آشنایی با آدرس آی پی من در شبکه اینترنت 

انواع آی پی های مربوط به شبکه اینترنت

همانطور که اشاره شد، آی پی ها را می توان در دسته های مختلفی جای داده و معمولا از دو دسته آی پی ثابت و متغیر تشکیل شده است. آدرس شما در آی پی های ثابت که برای کارهای اختصاصی توصیه می شود؛ از طرف ISP تامین کننده اینترنت، ثابت خواهد ماند. بر عکس در دسته دوم یعنی آی پی های متغیر که بیشتر برای افراد عادی قابل استفاده است؛ آدرس جدیدی را با هر بار ریبوت و یا restart شدن به کامپیوتر فرد اختصاص می دهد. همچنین آی پی ها از نظر نسخه نیز در دو ورژن 4 و 6 تقسیم و طبقه بندی شده اند.

آشنایی با آدرس آی پی من در شبکه اینترنت 

بازه و کلاس بندی آی پی ها

شاید برایتان این سوال پیش آید که با توجه به مطالب ذکر شده، رنج عددی که به این آی پی ها اختصاص داده می شود تا حد می تواند باشد. در واقع هر قسمت (Octet) آدرس آی پی من شامل اعدادی بین 0 تا 255 است. با توجه به کاربرد هر یک از این آی پی ها بجز آی پی های رزرو شده در سیستم می توان گفت که نخستین آدرس در رنج عددی 0.0.0.0 و آخرین آدرس ای پی من به صورت 255.255.255.255 نمایش داده می شود. نمایش ای پی من ها با کاربرد های خاص و تخصصی نیز به رنج های عددی مختلفی تقسیم شده و در کلاس بندی های متعدد به نمایش گذاشته می شود که هر یک از این کلاس ها کاربردی خاص خود را دارا هستند.

شیوه نمایش آدرس ای پی من کامپیوتر در اینترنت

به طور کلی راه ها و روش های گوناگونی برای مشاهده آدرس ای پی من وجود داشته که گاها بعضی آنها پیچیده بوده اند. اما روشها سریعتر و آسانتری برای مشاهده آدرس ip وجود داشته که از جمله آنها می توان به ابزار آنلاین آدرس IP آی پی من، یعنی کیت ست اشاره کرد. لذا برای این کار تنها لازم است که صفحه ابزار نامبرده وارد شوبد و به این صورت آدرس آی پی خود را در صفحه نمایش مشاهده کنید. همچنین دکمه سبز رنگ موجود در این صفحه امکان کپی کردن آدرس را برای شما مهیا کرده است. همچنین کاربران عزیز می توانند در قسمت سایر اطلاعات صفحه این نوار ابزار از اطلاعات لازم در خصوص کشور ، مرورگر مورد استفاده و سیستم عامل کامپیوتر آگاهی های لازم را کسب کنند.

اینتن کلود زیر مجموعه ی هلدینگ اینتن است که با بیش از 10 سال در زمینه ی طراحی سایت و سئو،خدمات هاست ، سرور مجازی ، سرور اختصاصی ، ثبت دامنه ارزان در فروردین 1398 فعالیت خود را آغاز کرده است.برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید.