به طور کلی بهترین بیمه برای جوانان بیمه ای است که فاکتورهای مختلف از جمله سقف تعهدات، پوشش ها، توانگری شرکت بیمه کننده، سهولت در دریافت تسهیلات و انعطاف پذیری در شرایط پرداخت در آنها قابل قبول باشد. در این میان دو نوع بیمه تامین اجتماعی و بیمه عمر از پرطرفدار ترین نوع بیمه ها در ایران هستند که ما می خواهیم با مقایسه کوتاه این دو بیمه و بررسی بیمه عمر، بتوانیم بهترین بیمه برای جوانان را معرفی کنیم.

امروزه با وجود فراگیری بیماری کرونا، اهمیت بیمه برای افراد به خصوص بیمه های بیکاری و بازنشستگی بیشتر شده است. بیمه در واقع تعهد و قراردادی است که در آن شرکت بیمه گر، با توجه به پولی که از بیمه گذار می گیرد و با توجه به تعهداتی که نسبت به یکدیگر دارند، زیان وارد شده را در حوادث ناخواسته برای بیمه گذار تا حدودی جبران می کنند.

در واقع شرکت های بیمه، از درآمد و حق بیمه ای که دریافت می کنند، در کارهای تجاری و خدماتی استفاده نموده تا بتوانند علاوه بر کسب سود، هزینه های کلان حوادث را تامین کنند. به طور کلی در ایران می توان بیمه ها را به دو دسته اجتماعی و بازرگانی تقسیم بندی نمود که عمدتا بیمه اجتماعی آن اجباری و متولی آن سازمان تامین اجتماعی است.

همچنین بخوانید: چرا به بیمه نیاز داریم؟

بهترین بیمه برای جوانان

مناسب ترین و بهترین بیمه برای جوانان

 

بیمه یکی از مواردی است که پیشنهاد می شود افراد آن را دوره جوانی با مستقل شدن خود در نظر بگیرند. بیمه انواع متعددی دارد که می توان از جمله آنها به بیمه حوادث، تکمیلی، مسافرتی، عمر و زندگی و بیمه حوادث انفرادی اشاره نمود.

بیمه ها علاوه بر دوره کهنسالی، در دوره جوانی نیز مهم هستند و لازم است یک جوان حتی از سن 20 سالگی نیز روی آن سرمایه گذاری کند. بیمه عمر یکی از این بیمه ها است که در کشور های پیشرفته جزء یکی از بیمه های پرطرفدار به شمار می آید و در ایران نیز رشد 25 درصدی سرمایه گذاری را در سال های 96-97 تجربه کرده است.

 

مقایسه بین دو بیمه تامین اجتماعی و بیمه عمر

 

حال ممکن است برای شما سوالی پیش بیاید که چرا علاوه بر بیمه تامین اجتماعی که تقریبا اکثر افراد تحت پوشش آن هستند، بیمه عمر را می توان به عنوان بهترین بیمه برای جوانان در نظر گرفت. برای پاسخ به این پرسش باید گفت بیمه عمر انعطاف پذیری بیشتری دارد و می توان آن را بازخرید و یا فسخ نمود.

اما در بیمه تامین اجتماعی فقط امکان فسخ کردن وجود داشته و پرداختی های انجام شده پس گرفته نمی شود. یکی دیگر از ویژگی های بیمه عمر امکان تعیین مدت بازنشستگی از 10 تا 30 سال و امکان دریافت وام است. همچنین باید گفت در بیمه اجتماعی نیاز به سابقه کار وجود دارد اما در بیمه عمر این شرط وجود ندارد.

به طور کلی باید گفت بیمه تامین اجتماعی، در خدمات درمانی موثرتر بوده و در صورتی که شخص فوت کند، هزینه ناچیزی را در بر دارد. اما در بیمه عمر، سرمایه فوت و پرداخت 3 برابر سرمایه به افراد بازمانده فرد بیمه شده امکان پذیر می باشد.

همچنین بخوانید: بهترین بیمه تکمیلی

بهترین بیمه برای جوانان

انواع بیمه عمر به عنوان بهترین بیمه جوانان

در مورد این نوع بیمه که به عنوان بهترین بیمه برای جوانان روی آن بحث می کنیم، باید به این نکته اشاره کرد که بیمه عمر انواع مختلفی دارد که از جمله آنها می توان به بیمه تمام عمر، بیمه مختلط عمر، بیمه عمر زمانی، بیمه عمر پس انداز، بیمه های مستمری، بیمه های بازنشستگی و عمر گروهی اشاره نمود.

بهترین بیمه برای جوانان باید با توجه به شرایط فرد انتخاب گردد. این بیمه باید متناسب با نیاز و وضعیت فرد انتخاب شده باشد. به عنوان مثال برای یک شخص خانه دار، بهترین بیمه، بیمه ای است که مستمری بازنشستگی بیشتری پرداخت کند و یا برای افراد با مشاغل پرخطر، بیمه ای که بتواند حوادث مختلف و از کار افتادگی را پوشش دهد، مناسب است.

 

مزایا بیمه عمر و شرایط آن

 

برای قبول و یا رد درخواست بیمه عمر از طرف بیمه گر و تعیین میزان حق بیمه که باید در بازه های مختلف زمانی (ماهانه تا نهایت سالیانه) پرداخت گردد، شرایطی وجود دارد که از جمله آنها می توان به شرط جنسیت، وضعیت سلامت جسمی فرد، سن، تاریخچه سلامتی فرد بیمه شده، نوع شغل و تخصص و …. اشاره نمود.

از جمله مزایای بیمه عمر می توان گفت:

 

  • امکان دریافت اندوخته بیمه به صورت مستمری یا یکجا
  • پرداخت سرمایه ای در حدود 1 تا 4 برابر سرمایه فرد فوت شده که بیمه عمر بوده است در صورتی که علت فوت ناشی از حادثه باشد
  • امکان دریافت 90 درصد از اندوخته به صورت وام از زمان پایانی سال دوم
  • امکان بیمه شدن از بدو تولد تا سن 65 سالگی
  • پرداخت هزینه های درمانی در صورتی که بیماری خاصی به وجود آید.
  • معافیت مالی
  • پرداخت حق بیمه با توجه به میزان درآمد فرد
  • پرداخت سرمایه از کارافتادگی در بیمه عمر

همچنین بخوانید: همه چیز درباره بیمه کرونا

بهترین بیمه برای جوانان