همه ما هدف هایی داریم که برای رسیدن به آنها برنامه ریزی و تلاش می کنیم. اما آیا این اهداف با تکنیک هدف گذاری SMART مطابقت دارد؟ آیا موفقیت واقعی تنها رسیدن به اهدافمان می باشد؟ پس چگونه مسیر را طی کنیم تا در یک بازه زمانی مشخص درست به همان چیزی برسیم که انتظار داشتیم. از چه روشی استفاده کنیم که در همان زمان دلخواه به خواسته های خود برسیم؟ پس بهتر است با تکنیک هدف گذاری smart آشنا شوید تا مسیر راه برای رسیدن به اهدافتان هموارتر شود.

هدف گذاری SMART به چه معناست؟

در اواخر قرن نوزدهم یکی از فیلسوفان آمریکایی که آلبرت هوبارد نام داشت با تحقیقات بسیار متوجه شد که تعداد زیادی از مردم در رسیدن به اهداف خود، هر چقدر که تلاش می کنند بی فایده است و دائما شکست می خورند. البته این مسئله به دلیل باهوش نبودن و یا حتی تنبلی آنها نبود بلکه هوبارد متوجه شده بود که بروز این مشکل در افراد متعدد تنها به دلیل نداشتن تمرکز بر روی خواسته هایشان است. در واقع باید یک روشی وجود داشت تا مردم بتوانند با استفاده از آن پله پله به هدف های خود برسند و از مسیرهای پراکنده حذر کنند. بالاخره در پایان قرن ۲۰ چنین روشی با تلاش های جورج تی دوران به جامعه بشریت معرفی شد. وی توانست مقاله ای با نام راه هایی هوشمندانه برای رسیدن به اهداف مدیریتی منتشر کند که این متن همان تکنیک های هدف گذاری SMART می باشد.

تکنیک هدف گذاری SMART چیست؟ 

کلمه SMART اختصار چه کلماتی است؟

کلمه SMART مختصر شده حروف اول پنج کلمه می باشد که هر کدام از این کلمات ویژگی هایی را در بر دارند. این پنج ویژگی SMART عبارتند از:

_ مشخص و دقیق = Specific

_ قابل اندازه گیری= Measurable

_ در دسترس= Achievable یا Attainable

_ مناسب و واقع گرایانه = Relevant

_ زماندار= Time_based یا Time bounded

تکنیک هدف گذاری SMART چیست؟ 

آشنایی با تکنیک هدف گذاری SMART

اگر شما برای چند روز آینده، چند هفته آینده و حتی ماه ها و سال های آینده اهدافی دارید بهتر است آن را بر روی کاغذ بنویسید تا مشخص شود که هدف های شما تنها یک آرزوی محال نیستند. پس برای اجرای تکنیک هدف گذاری SMART در ابتدا باید هدف به طور دقیق مشخص شود که در چه راستایی قرار دارد. در حقیقت تا وقتی به طور دقیق ندانیم که چه اهدافی را پیش رو داریم نمی توانیم مراحل صعود به قله های موفقیت را پایه ریزی کنیم. به کار گرفتن اولین تکنیک هدف گذاری SMART یک روش بسیار مناسب است که حتی می توان گفت برای رسیدن اهدافمان یک امر حیاتی می باشد.

تکنیک هدف گذاری SMART چیست؟ 

اهداف روش SMART چه چیزی است؟

در تکنیک هدف گذاری اسمارت باید اهداف به روشنی تعریف بشوند نباید خواسته ها مبهم و کلی باشند؛ زیرا شانس دستیابی به هدف های مشخص شده بسیار بیشتر از اهدافی است که به طور کلی بیان می شوند. پس برای مشخص شدن خواسته های خود باید دقیقا تعیین شود که:

_ چه کسی می تواند در رسیدن به این هدف کمک کننده باشد؟

_ در طول مسیر باید به چه چیزی برسم؟

_ در کجا و چه مکانی باید قرار بگیرم؟

_ چه زمانی برای رسیدن به خواسته هایمان نیاز است؟

_ هدف در نظر گرفته شده چه مزایایی می تواند داشته باشد.

مثلا وقتی می گوییم قصد دارم لاغر شوم یک هدف کلی است اما زمانی که گفته شود قصد دارد برای لاغر شدن ۲ روز در هفته به باشگاه بروم هدفی کاملا مشخص می باشد.

تکنیک هدف گذاری SMART چیست؟ 

روش اسمارت به چه شیوه ای است؟

در تکنیک های هدف گذاری SMART گفته می شود که اهداف باید قابل اندازه گیری باشند. یعنی باید خواسته هایمان معیار داشته باشند و مشخص شود که چقدر در رسیدن به اهدافمان پیشرفت داشته ایم. مثل همان مثال لاغر شدن که قبلا گفتیم یعنی باید در هر هفته مشخص شود که چند کیلو وزن کم کرده ایم و تا چه میزان به وزن ایده آل خود رسیده ایم. تکنیک بعدی دست یافتنی بودن هدف است. در واقع باید هدف واقع گرایانه باشد و مطابق با توانایی شما باشد. یعنی مشخص شود که هدف دست یافتنی است یا خیر؟ تا بتوانید هوشمندانه برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی کنید. مورد بعدی مرتبط بودن است پس باید هدفی که انتخاب کرده اید با خصوصیات جسمی و روحی شما مطابقت داشته باشد و مقصود شما امری محال نباشد و مورد آخر محدوده زمان بندی است، پس اگر برای رسیدن به خواسته های خود زمان مشخصی را تعیین نکنید ممکن است بگویید یک روزی به هدف خود خواهم رسید و این یک روز شاید تا ابد طول بکشد.

شرکت اینتن با پشتکاری بیش از ۸ سال توانسته در طراحی سایت و بهینه سازی سایت عملکردی خلاقانه در پیش داشته تا بتواند بهترین شرکت در دنیای وب را رقم بزند در این سالها با استفاده از متخصصین مجرب تیم پشتیبانی و طراحی و سئوسایت توانسته اعتماد مشتریان را به خود جلب کند.شرکت طراحی سایت اینتن در طی سالهای فعالیت خود علاوه بر خدمات طراحی و بهینه سازی سایت در زمینه ی آموزش و اطلاع رسانی در حوزه ی کاری مخصوص خود به کاربران ارائه دهند و با موفقیت به نتیجه ی دلخواه خود رسیده اند و یکی از بهترین شرکت های طراحی و بهینه سازی سایت شناخته شده است.