سفارشی سازی و شخصی سازی برای مدت طولانی باقی مانده از محبوب ترین واژه ها در دنیای توسعه مدرن است. مردم اغلب از این کلمات استفاده می کنند. اما بین این دو تفاوت وجود دارد. در حالی که هر دو شخصی سازی و سفارشی سازی یک هدف مشابه را به وجود می آورند – تجربه ای که به منافع کاربر منحصر می شود – مسیرهایی که برای رسیدن به این هدف مورد استفاده قرار می گیرند متفاوت هستند.

برای کمک به شما برای درک بهتر، در اینجا برخی از دیدگاه های مفید در مورد سفارشی سازی و شخصی سازی وجود دارد:

سفارشی سازی چیست؟

سفارشی سازی توسط کاربر انجام می شود. یک برنامه / سرویس ممکن است کاربران را برای سفارشی کردن یا ایجاد تغییرات در تجربه برای رفع نیازهای خاص خود با تنظیم طرح، محتوا یا قابلیت فعال کند.

طراحی سایت-کاربرد و تفاوت بین سفارشی سازی و شخصی سازی

چرا سفارشی سازی انجام دهیم؟

سفارشی کردن تجربه کاربر را افزایش می دهد زیرا به کاربران اجازه می دهد تا تعامل خود کنترل کنند: هر کاربر می تواند دقیقا همان چیزی را که می خواهد دریافت کند.سفارشی سازی به خوبی کار می کند بر این فرض که کاربران بهترین را بداند که اهداف و نیازهای آنها چیست. بنابراین، این بر اساس هوش طبیعی (کاربران) بر هوش مصنوعی (سیستم) است.

طراحی سایت-کاربرد و تفاوت بین سفارشی سازی و شخصی سازی

مثال هایی در خصوص سفارشی سازی:

سفارشی سازی رابط کاربری: سفارشی سازی به کاربران اجازه می دهد انتخاب های خود را در مورد آنچه که آنها می خواهند ببینند یا تنظیمات مربوط به نحوه سازماندهی یا نمایش اطلاعات را تنظیم کنند.
مثال دیگری از سفارشی سازی رابط را می توان در فیس بوک یافت. فیس بوک به کاربران اجازه می دهد که محتویاتی را که دوست دارند بهترین انتخاب کنند. همچنین فیس بوک به شما اجازه می دهد تا اطلاعیه ها را برای افراد فردی، صفحات یا پست ها فعال کنید.

طراحی سایت-کاربرد و تفاوت بین سفارشی سازی و شخصی سازی

شخصی سازی چیست؟

شخصی سازی با استفاده از برنامه انجام می شود. برنامه تلاش می کند تا کاربر محتوا، تجربه، یا قابلیت هایی را که نیازهای آنها را برآورده می کند، ارائه دهد. به عنوان مثال، آمازون اطلاعات زیادی در مورد مشتریان خود از تاریخ خرید خود می داند، به طوری که آنها می توانند شخصی سازی و ارائه پیشنهادات ویژه مشتریان خود را ارائه دهند. این نوع شخصی سازی نه تنها ارزش مشتری را به ارمغان می آورد، بلکه وفاداری را افزایش می دهد.

طراحی سایت-کاربرد و تفاوت بین سفارشی سازی و شخصی سازی

چرا شخصی سازی انجام دهیم؟

شخصی سازی بخش مهمی از طراحی یک سیستم دیجیتال را به میزان زیادی بخاطر ایجاد ارتباط با کاربر تبدیل کرده است. هدف اصلی شخصی سازی، ارائه محتوا و قابلیت هایی است که نیازهای کاربر یا منافع خاص را برآورده می کند، بدون تلاش از سوی کاربران. این برنامه کاربر را پروفیل می کند و رابط را با توجه به آن تنظیم می کند.

مثال هایی در خصوص شخصی سازی:

اطلاعیه های فشار: یک گام کلیدی در ایجاد یک تجربه شخصی است که کاربران را با محتوایی که بسیار مرتبط است ارائه دهد. به عنوان مثال، Netflix به دقت با استفاده از داده های مشاهده به ارائه توصیه هایی که احساس سفارشی ساخته شده است.

طبق گفته Netflix، ۷۵ درصد از دیدگاه های آنها از توصیه های شخصی می باشد.
شخصی سازی مبتنی بر مکان: برنامه هایی مانند Foursquare از موقعیت کاربر خود برای شخصی سازی تجربه استفاده می کنند.
ویژگی های شخصی: برای دونده ها، Spotify ویژگی های شخصی را ارائه می دهد. این برنامه با استفاده از فن آوری پیشرفته برای اولین بار ریتم را کشف و سپس لیست پخش از آهنگ های مطابق با سرعت.

طراحی سایت-کاربرد و تفاوت بین سفارشی سازی و شخصی سازی

چگونه از فرآیند سفارشی سازی به سمت شخصی سازی منتقل شویم؟

سفارشی سازی طولانی مدت استاندارد طلایی است که کاربران در تعاملات خود انتظار دارند. اما وضعیت تغییر کرده است و امروز، جهت شخصی سازی شده است. این تغییر به این واقعیت رسیده است که سفارشی سازی باعث افزایش هزینه ارتباطات می شود. هنگامی که یک تجربه ارائه می دهید که کاربر می تواند بار را سفارشی کند، همه در کاربر است و اکثر کاربران دوست ندارند تنظیمات را نیشگون بگیرند. (به یاد داشته باشید که کمتر از ۵ درصد کاربران تغییرات پیش فرض را تغییر می دهند). همچنین، سفارشی سازی تجربیات با دستگاه های تلفن همراه، به دلیل اندازه صفحه نمایش، شدیدتر شد. انعطاف پذیری زیادی در ایجاد رابطهای طراحی سفارشی برای هر کاربر در یک صفحه کوچک تلفن همراه وجود ندارد.

طراحی سایت-کاربرد و تفاوت بین سفارشی سازی و شخصی سازی

نتیجه:

هر کاربر متفاوت است و برای سفارشی سازی / شخصی سازی، همانند سایر جنبه های طراحی، شناختن کاربر شما کلید است. در نظر بگیرید که هر دو سفارشی سازی و شخصی سازی نیاز به کار و نگهداری در طول زمان. شخصی سازی نیاز به بررسی منظم دارد تا اطمینان حاصل شود که محتوای مناسب در پروفایل های مناسب قرار دارد و سفارشی سازی باید به کاربران اجازه دهد تا تغییرات را تغییر دهند به عنوان منافع یا ترجیحات تغییر کنند.

شرکت طراحی سایت اینتن با تیم حرفه ایی خود توانسته یکی از بهترین شرکت های طراحی سایت در تهران را به خود اختصاص دهد این شرکت با بیش از ۸ سال سابقه در زمینه ی طراحی سایت های اینترنتی و سئو  بهینه سازی سایت در حال فعالیت است و بیش از ۴۰۰ سایت معتبر را طراحی و به نام خود اختصاص داده است،برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در قسمت تماس با ما در ارتباط باشید تا در حیطه ی کاری خود اطلاعات بیشتری کسب نمایید.