هنگامی که افراد قصد ثبت دامنه داشته باشند یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است برای آن ها پیش بیاید این است که Whois (هویز) در دامنه های ir به چند بخش تقسیم می شود؟ به طور کلی باید بدانید این امکانی است که در آن اطلاعات مالک یک دامنه از قبیل آدرس ایمیل، شماره همراه، کد پستی، نام و آدرس پستی نمایش داده می شود. در خصوص دامنه آی آر نیز باید بدانید که این دامنه مختص کشور ایران بوده و مخفف ایران است.

ثبت دامنه در ir

به طور کلی باید بدانید هویز که اطلاعات مالک یک دامنه را نشان می دهد برای دامنه های مختلف پسوند های متفاوتی دارد. با این حال اگر شما هم تا کنون به عنوان مالک قصد ثبت دامنه را داشتید به خوبی می‌ دانید که باید اطلاعاتی را برای این دامنه ها ارائه دهید. اطلاعاتی که شما به عنوان مالک ذخیره می کنید شامل نام، نام خانوادگی، آدرس پستی، شماره تماس و …بوده که این اطلاعات در پایگاه داده ریجستر های بین المللی ذخیره می شود. با وجود این امر هر کدام از کاربران اینترنت، هنگامی که بخواهند در خصوص مالک یک دامنه اطلاعاتی به دست آورند باید به وب سایت‌ های Whois (هویز) مراجعه کرده و این اطلاعات را به دست آورند. با این حال لازم است بدانید از بخش‌ های مختلفی تشکیل شده است و مشخصاتی را از دامنه به مخاطبان نمایش می دهد.

Whois (هویز) در دامنه های ir 

Whois به چند بخش تقسیم می‌شود؟

همانطور که گفته شد یکی از مهمترین سوالاتی که ممکن است برای افراد پیش بیاید این است که Whois (هویز) در دامنه های ir چند بخش دارد؟ توجه داشته باشید یکی از مهمترین بخش های هویز در پسوند ir نام دامنه مورد نظر می باشد که نوشته آن Domain است. همچنین دیگر بخش هویز در دامنه های ir بخش Ascall می باشد؛ این عبارت که به معنای استاندارد کد گذاری آمریکا جهت تبادل اطلاعات است، عبارت نام دامنه را با کاراکترهای لاتین نمایش می دهد. به طور کلی باید بدانید این بخش اهمیت زیادی داشته و زمانی که نام دامنه از عبارت کد گذاری شده تشکیل شده باشد از آن استفاده می گردد. در قسمت دیگر نیز نام کامل و آدرس دارنده دامنه نمایش داده می شود که لاتین آن به صورت Remarks است. Holder نیز دیگر بخش این دامنه می باشد که شامل شناسایی مدیریت دامنه بوده و جهت حفظ حقوق مالکیت باید این شناسه را با شناسایی مالکیت دامنه یکسان نمود.

Whois (هویز) در دامنه های ir 

معرفی شناسه های Whois در دامنه های ir

علاوه بر آنچه بیان شدن لازم است بدانید شناسه‌ ها نیز جزء بخش های بسیار مهم در دامنه آی آر می باشد. یکی از این شناسه ها، شناسه ادمین بوده که برای رابطه اداری در هویز دامنه می باشد. در این قسمت ادمین می تواند برای امور اداری دامنه چون انتقال مالکیت دسترسی داشته باشد. شناسه مسئول فنی دامنه نیز Tech-c بوده که این شناسه امکان دسترسی به تنظیمات فنی چون ثبت نام سرور و یا تغییر dns را دارد و در whois (هویز) دامین با پسوند آی آر قابل مشاهده است. دیگر شناسه موجود در این دامنه ها، شناسه رابطه مالی یا Bill می باشد.

Whois (هویز) در دامنه های ir 

دیگر بخش های Whois

علاوه بر آن چه بیان شد لازم است بدانید یکی دیگر از بخش های Whois (هویز) در دامنه های ir بخشی بوده که به آن Nserver گفته شده و در این بخش dns های متصل شده به دامنه در آن نمایش داده شده که این اطلاعات از سمت شرکت سرویس دهنده میزبان وب ارائه می گردد و همچنین در این بخش تاریخ آخرین به روزرسانی، تغییر وضعیت دامنه، تمدید دامنه و یا تغییر مالکیت دامنه درج گشته که این بخش Last-updated است. از طرفی باید بدانید دیگر بخش‌ های هویز در دامنه های ir عبارتند از:

Expire-Date
Source
Nic-Hdl
Person
E-mail
Address
Phone
Source
Nic-HLD
Org
Address, phone,Fax,no

Whois (هویز) در دامنه های ir 

نحوه تنظیم شناسه های مدیریت

با وجود آنچه در خصوص شناسه های هویز در دامنه های ir گفتیم لازم است بدانید اگر قصد تنظیم این شناسه ها را داشتید می توانید قسمت‌ همه که شامل تمامی افراد در وبگاه ایرنیک می شود را به عنوان صاحب امتیاز دامنه بشناسید. همچنین قسمت خودم به گونه ای است که شما در آن مجاز هستید تنها شناسه خود را به عنوان صاحب امتیاز دامنه قرار دهید. شناسه های آشنا نیز تنها شناسه هایی هستند که با آن ها در صفحه مدیریت آشنا شده اید و هنگامی که شما شناسه ای را با این عنوان تعریف می کنید اجازه خواهند داشت که به عنوان صاحب امتیاز دامنه یا هر یک از رابطه های دامنه شما درج گردند. نمایندگان فروش نیز تنها نمایندگان هستند که می توانید به عنوان صاحب امتیاز دامنه یا هر یک از رابطه های دامنه خود قرار دهید. حال هنگامی که با تمام اجزا و بخش های مختلف هویز در این دامنه آشنا شدید می توانید به راحتی مالکین دامنه را شناسایی کرده و می دانید که چه اطلاعاتی از شما به عنوان مالک دامنه به کاربران اینترنت نمایش داده می شود. از طرفی توجه داشته باشید در صورتی که محل ثبت دامین را فراموش کنید می‌توانید مسئول اداری دامنه را از این طریق شناسایی کرده و برای بازیابی رمز ورود، آدرس ایمیل خود را چک نمایید.

اینتن کلود زیر مجموعه ی هلدینگ اینتن است که با بیش از 10 سال در زمینه ی طراحی سایت و سئو،خدمات هاست ، سرور مجازی ، سرور اختصاصی ، ثبت دامنه ارزان در فروردین 1398 فعالیت خود را آغاز کرده است.برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما در تماس باشید.