رتبه الکسا در طراحی وب سایت چقدر اهمیت دارد ؟ الکسا وب سایت بسیار خوبی برای رتبه دهی سایت ها است که بسیاری از سئو کاران برای بررسی سئو سایت ازآن بهره می برند و بسیاری از وب مستر ها از تنزل رتبه الکسای سایت خود نگرانند . در مطالب گذشته درباره کاربرد الکسا در طراحی سایت صحبت کردیم . اما اگر قدری واقع بینانه فکر کنیم ، به نظر شما رتبه الکسا در ایران تا این حد مهم است ؟ آیا الکسا می تواند به طور منصفانه وب سایت ها را رتبه دهی نماید ؟ و آیا رتبه الکسا میتواند با سئو سایت ارتباط داشته باشد ؟

اگر واقع بینانه به سوالات بالا فکر کنیم می بینیم که نمی توان با تکیه به رتبه دهی های الکسا در باره سئو سایت و حتی آمار بازدید کنندگان سایت نتیجه گیری کرد !



رتبه الکسا تا چه حد معتبر است ؟

بیایید از همین حالا قرارداد کنیم که آنچه در این مطلب درباره الکسا گفته می شود مربوط به کشور خودمان است . حال بیایید دلیل غیر منصفانه بودن نتیجه گیری ها و رتبه دهی های الکسا را بررسی کنیم .
پیش از هر چیز لازم است بدانید که الکسا بر اساس میزان بازدید یک وب سایت عمل می کند و آن هم نه هر بازدیدی ! الکسا تنها بازدید هایی را محاسبه می کند که از طریق تولبار انجام شده باشند . حتما به نا عادلانه بودن این رتبه دهی پی برده اید ؟!
اولین نکته آن است که تولبار الکسا را عموم کاربران اینترنت روی مرور گر خود نصب ننموده اند و معمولا وب مسترها و طراحان وب سایت از آن استفاده می کنند . بنابر این وب سایت هایی مثل وب سایت های آموزش سئو وب سایت و آموزش طراحی سایت و … که بیشتر توسط وب مسترها مشاهده می شود ، دارای الکسای مناسبی است در مقابل مثلا وب سایت های تفریح و سرگرمی که بازدید کنندگان آن ها معمولا کاربران عادی هستند از الکسای بدتری برخوردار است .
نکته دوم اینکه همین کاربران محدید که روی رایانه شخصی خود تولبار الکسا را نصب نموده اند نیز در محل کار ، کافی نت ، موبایل و … تولبار الکسا را روی پرور گر خود ندارند . بنابر این باز هم الکسا رتبه دهی معتبری نخواهد داشت .
بنابر این بهتر اس ذهن خود را درگیر رتبه ها نکنید و روی کیفیت وب وب سایت خود تمرکز کنید . وب سایت شما زمانی موفق است که کاربران هدفمند وارد آن شوند و از خدمات شما استفاده کنند یا کالاهایی که در وب سایت به فروش می رسانید بخرند و باور کنید که چنین کاربرای ، هیچ گاه رتبه الکسای وب سایت شما را کنترل نخواهند کرد .